Main menu

header

cotnari wide

682 31 1de Călin Popa şi Eduard Popa

Țările nordice au devenit celebre în toată lumea pentru inovațiile destinate binelui public și creșterii nivelului de trai. Suedia a făcut încă un pas înainte în această direcție.

Variațiune pe tema încărcării tramvaielor

682 31 2În Suedia a fost deschis primul tronson de şosea electrificată care permite camioanelor să se încarce singure, țara pregătindu-se să aibă transport fără combustibili fosili în orizontul anului 2030. Şoseaua de doi kilometri uneşte aeroportul din Stockholm cu un centru de logistică şi face parte dintr-un plan amplu privind electrificarea tuturor celor 20.000 de kilometri de autostradă ai Suediei. Tehnologia urmăreşte rezolvarea marii probleme a vehiculelor electrice, şi anume menţinerea lor alimentate pe distanţe lungi. Şina electrificată care alimentează camioanele a fost aşezată de-a lungul Autostrăzii 893, dintre terminalul cargo Arlanda şi centrul logistic Rosersberg, de la periferia Stockholmului. Energia electrică provine de la două şine din care camioanele îşi iau energia printr-un braţ - asemenea trenurilor şi tramvaielor - ataşat sub vehicule. Acesta este deconectat automat când camionul schimbă benzile şi reconectat automat la o altă şină. Energia reîncărcată este măsurată pentru fiecare camion în parte şi taxată ca la benzinării, arată „Daily Mail”.

Sistemul se va extinde la autobuze

682 31 3Sistemul de reîncărcare în timpul condusului face ca autovehiculele să îşi poată reduce atât dimensiunile, cât şi preţul, întrucât nu e nevoie de o autonomie prea mare. Experţii susţin că este necesară doar electrificarea autostrăzilor, întrucât nu trebuie ca maşinile să parcurgă mai mult de 45 de kilometri ca să ajungă la una dintre ele. Sistemul este destinat în prezent exclusiv autocamioanelor, însă se va extinde şi la camioane şi la autobuze. „Una dintre cele mai mari probleme este cea a transportului rutier fără combustibili fosili. Avem o soluţie care face acest lucru posibil șl în același timp uimitor. Suedia este deja la ultima generaţie a tehnologiei, iar noi doar încercăm să o introducem şi în alte părţi ale ţării şi ale lumii”, spune Hans Säll, preşedintele consorţiului eRoadArlanda.

Două şine care se comportă ca o priză în perete

Demn de menționat, în context, este faptul că s-a găsit o soluție și pe direcția modificării autovehiculelor existente în exploatare pentru a se adapta la noul sistem. „Nu există energie electrică la suprafaţă, ci sunt numai două şine care se comportă ca o priză în perete: abia la cinci centimetri în interior se află sursa electrică. Însă, dacă şoseaua este, de pildă, inundată cu apă sărată, energia de la suprafaţă ar fi de numai un volt - inofensivă chiar şi pentru cei care ar merge desculţi”, adaugă Säll.

Ambiția Suediei de a renunța la combustibilii fosili peste doar 12 ani necesită o reducere de 70% a utilizării acestora în sectorul transporturi