Main menu

header

513 25 1de Cătălina Tăgârță

Teoretic, poze poate face oricine. Cu ajutorul aparatelor de ultimă generație, tot ce trebuie să faceți pentru a păstra dovada momentelor importante din viața dumneavoastră este să apăsați pe un buton. Însă, dacă vă doriți ca imaginile surprinse să transmită emoție, să fie artistice și apreciate de toți privitorii, e nevoie să mutați aparatul de pe setarea Auto pe Manual, să citiți cu atenție cartea tehnică și să cunoașteți câteva elemente de bază. Eugen Alesiuc (foto), cameraman și fotograf profesionist (egalphoto.ro), vă oferă câteva sfaturi de bază.

„Diafragma controlează cantitatea de lumină care cade pe senzor”

513 25 2- Eugen, care sunt principalele lucruri pe care trebuie să le ştie un începător într-ale fotografiei?

- Pentru a face trecerea de la poze la fotografie, la artă, e important să mutaţi aparatul pe Manual, aşa încât cu timpul să vorbim despre o poză de autor, nu numai să catalogăm poza după subiect. Treptat, o să observați că fiecare persoană are un stil propriu. Eventualele evoluţii, trecerea de un stil la altul, de aici pornesc - de la crearea şi recunoaşterea stilului propriu. Chiar dacă nu revoluționați domeniul fotografiei, acest lucru vă ajută să fiți originali. Din punct de vedere tehnic, sunt trei parametri esenţiali şi decisivi în realizarea unei fotografii: diafragma, timpul de expunere şi ISO.

- Să le luăm pe rând, te rog. Ce este diafragma?

- Diafragma controlează cantitatea de lumină care cade pe senzor - mă refer la lumina ambientală. Diafragma poate influenţa şi claritatea unei imagini. O deschidere mare a diafragmei, să zicem f2,8, conduce la o profunzime de câmp foarte redusă; aşa cum o diafragmă închisă, să zicem mai mare de f8, asigură o claritate sporită a imaginii. Practic, indicele diafragmei se află într-o relaţie proporţională cu profunzimea de câmp. Să nu vă aşteptați ca o diafragmă peste f5,6 să dea blur la mai puţin de un metru distanță în spatele subiectului. De reţinut și următorul lucru: cu cât valoarea diafragmei este mai mare (f8, f11, f16, f22), deschiderea diafragmei este mai mică şi, în consecinţă, cantitatea de lumină care ajunge pe senzor este mai redusă.

„Mișcarea, rezultatul timpului de expunere neadaptat”

513 25 4- Cum înţelegem acum ce este timpul de expunere?

- Ați observat probabil că uneori pozele ies mişcate, tremurate, încât nu se mai înţelege nimic, şi rezultatul este un eşec total. De obicei, cauza este timpul de expunere neadaptat. Pentru fotografierea din mână (deci nu pe trepied), timpul recomandat este 1/125. Chiar dacă pare greu de crezut, fracția aceasta se referă la secunde. Deci, gândiți-vă cât este de fracturat timpul într-o banală poză, câte poze reuşite ne-ar umple o singură secundă din viaţă?! Revenind însă la subiect, timpul de expunere face ca subiectul să „îngheţe”. Cu cât este mai scurt, cu atât poza nu va fi una „mişcată”. În fotografia sport, de pildă, trebuie să creşteți valoarea timpului de expunere la 1/500 sau chiar mai mult. Ca să nu vă încurcați în termeni, rețineți pur și simplu că, odată cu creșterea valorii, practic scădeți durata în care aparatul capturează efectiv poza. Nici măcar o minge şutată nu va lăsa urme de „patinare” pe poză. Iar la nevoie se scade timpul şi mai mult, să zicem 1/1000.

ISO este o iluminare digitală

- Valorile atât de mici ale timpului de expunere nu fac să fie mai scurt şi timpul de pătrundere a luminii ambientale pe senzor, iar pozele să nu fie suficient luminate?

- Corect şi foarte bine! Tocmai mă pregăteam să explic ce este ISO. ISO ne informează despre nivelul sensibilităţii la lumină a senzorului. În vechile tehnici de fotografiere, acesta se referea la sensibilitatea filmului la lumină. ISO este o iluminare digitală, care se activează când folosiți deja în procesul fotografierii lumina ambientală. Dar, ca să mă întorc la întrebarea ta de dinainte -, timpul de expunere depinde de valoare ISO. Dacă pentru ISO 100 este necesar un timp de expunere de 1/125 de secunde, la valoarea ISO 200, timpul de expunere îl duceți la 1/250 şi veți avea acelaşi rezultat. Şi invers: dacă înjumătăţiți valoarea ISO, creșteți şi timpul de expunere. Atenție însă! La aparatele entry level, la o valoare ISO prea mare (problemele încep de la ISO 1600) apar „zgomote de imagine”. Zgomotul acesta nu se aude, sunt acei „puricei” care vă fac să strâmbați din nas când nu sunteți mulţumiţi.

„La oameni, claritatea se stabilește pe ochi”

513 25 3- Setările iniţiale de care ne-ai spus pot fi aplicate afară, la lumina naturală, cu soare nu foarte puternic?

- Trebuie să învăţați să jonglați cu aceşti parametri. Bineînțeles că la soare veți lucra cu ISO minim. Timpul de expunere se scade chiar până la 1/200 dacă trebuie să vă sincronizați cu un blitz. Diafragma e în jur de f11 sau f13, în condiţia descrisă de tine. Dar nu trebuie să vă fie frică să încercați. Pe aparat există un exponometru pe care îl puteți consulta. Astfel, puteți să remediați greşeala cauzată de setări pentru poza următoare. Câteodată o să apară câte un norişor care anulează setările iniţiale sau poate soarele se mută şi cine ştie ce umbre neprevăzute vă strică expunerea. De aceea e bine să lucrați în format RAW, ca să puteți prelucra poza brută fără pierderi de calitate notabile. Unii zic că libertatea este totală, dar eu sunt mai mulţumit când intervenţia ulterioară asupra pozei e cât mai puţin semnificativă.

- Ce ne spui despre punctul de focus?

- Nivelul maxim de claritate este acolo unde fixați punctul de focus. Când fotografiați oameni, acesta se stabilește pe ochi. Când fotografiați un peisaj, se plasează în prima treime a cadrului.

„Când fotografiaţi un peisaj, WB se plasează în prima treime a cadrului“

„White Balance se reglează şi în programele de editare“

- Ce este White Balance sau nivelul de alb?

- Funcţia White Balance măsoară temperatura de culoare a scenei pe care o fotografiați. DSLR-urile noi, şi nu cele de ultimă generaţie, satisfac mai mult decât mulţumitor această setare în modul Auto. Sunt unii care recomandă totuşi alegerea unei temperaturi de culoare, chiar imprecise şi variabile, pentru că în editarea ulterioară este mai uşor să aduci toate pozele la un nivel de alb asemănător. A nu se înţelege că un nivel aproximativ înseamnă unul aberant. Altminteri, putem folosi cu încredere WB setat pe Auto. Problemele apar în prezenţa unor surse de lumină cu temperaturi diferite. Dar nu trebuie să vă îngrijorați. WB se reglează şi în programele de editare, dar să nu uitați de RAW!