689 25 2de Călin Popa şi Eduard Popa

Plantele au dezvăluit că pot să calculeze rata optimă de consumare a hranei pe parcursul nopţii, ceea ce demonstrează abilitatea de a face… calcule matematice, afirmă specialiștii.

Noaptea consumă cu precizie amidonul stocat ziua

Studii efectuate pe anumite specii de plante au demonstrat că acestea calculează rata optimă de consumare a hranei pe parcursul nopţii, efectuând diviziuni aritmetice foarte exacte. În timp ce ziua plantele transformă apa şi dioxidul de carbon din atmosferă în amidon şi în zaharuri, noaptea, multe specii de plante consumă amidonul stocat în ziua respectivă. Mai mult, ele „mănâncă” amidonul stocat exact în ritmul potrivit, nici prea repede, nici prea încet, consumând aproximativ 95% din acesta până la ivirea zorilor, când încep din nou să-l producă, arată phys.org.

„Orologiu interior” asemănător ceasului biologic al oamenilor

Potrivit cercetătorilor de la John Innes Centre, din Marea Britanie, pe timpul nopții, mecanismele din interiorul frunzelor plantei măsoară cantitatea de amidon din rezervă și estimează timpul necesar pentru consumul acesteia. Descoperirile se bazează pe experimentele efectuate pe o plantă din familia cruciferelor. Cercetătorii au descoperit că aceasta îşi dozează cu precizie rezervele de hrană în funcţie de durata nopţii, indiferent că până la revărsatul zorilor rămân 8, 12 sau 16 ore. Informația despre timp vine dintr-un așa-numit „orologiu interior” similar ceasului biologic al oamenilor. „Dacă amidonul este consumat prea repede, planta va suferi și își va opri creșterea nocturnă, iar dacă este consumat prea încet, se pierde. Așa că plantele calculează cu precizie cât să consume ca să evite ambele variante. Aceasta este prima demonstrație concretă a existenței unor calcule aritmetice sofisticate în interiorul unui proces eminamente biologic”, explică expertul Martin Howard.

„Capacitatea de a face calcule matematice este vitală pentru creşterea şi productivitatea plantei“ (Alison Smith, John Innes Centre, Marea Britanie)