Main menu

header

cotnari wide

de Anda Postolache

Stresul, în linii mari, este o stare de apărare a organismului, mult exagerată. Ceea ce este stresant, adică prea solicitant, pentru un individ, nu este pentru altul. Sunt oameni care se adaptează bine în condiţii foarte grele, sunt alţii care se îmbolnăvesc fatal pentru că le moare pisica. Suntem pe tărâmul subiectivismului şi nimic nu e bătut în cuie.

Organismul, depăşit de capacitatea de adaptare
Efectele situaţiilor stresante pentru noi pot fi micşorate şi prin alimentaţie. Există produse ce ajută organismul să aibă o funcţionare bună şi unele ce trebuie evitate. Specialiştii spun că primul răspuns la stres este o stare de alarmă, ce poate fi transpusă în cuvinte astfel: „Luptă sau fugi!”
În condiţiile în care organismul este depăşit de capacitatea lui de adaptare la un factor de mediu, glanda pituitară trimite mesaje către alte glande să secrete mai multă adrenalină şi mai mulţi hormoni. În aceste condiţii, este bine să ştim că pe lângă igiena mentală, atât de necesară în zilele noastre, putem să folosim şi anumite alimente pentru a ne îmbunătăţi capacitatea de adaptare la provocările de mediu.

Aliaţii vieţii liniştite
- Ţelina este cunoscută ca legumă cu proprietăţi apreciate de bărbaţi, dar, pe lângă acestea, mai este aptă şi de a ne asigura un somn liniştit dacă mâncăm o tulpină înainte de culcare;
- Varza conţine vitaminele A, C şi E, ce sunt antioxidante, iar acest lucru ajută organismul în lupta lui cu factorii de mediu care ne deranjează;
- Migdalele sunt bogate în magneziu, substanţă ce contribuie la echilibrul nostru psihic. Consumarea lor trebuie făcută cu grijă, pentru a nu apărea reacţii alergice;
- Usturoiul, pe lângă calităţile antibacteriene şi antifungice cunoscute de toată lumea, mai are şi proprietatea de a scade colesterolul şi tensiunea arterială, datorită unei substanţe numite alicină;
- Orezul brun conţine carbohidraţi ce se absorb lent, iar după un timp creşte secreţia de serotonină şi norepinefrină. Acest orez ne furnizează energia necesară şi îmbunătăţeşte starea de spirit;
- Avocado conţine mari cantităţi de fier şi de cupru, aceste elemente contribuind la regenerarea globulelor roşii. Consumarea frecventă de avocado scade posibilitatea de a face anemie, o cauză frecventă a oboselii şi slăbirii organismului.

Cofeina dublează starea de nervozitate
Există şi alimente ce măresc reacţiile de apărare exagerate ale organismului (adică stresul), cum ar fi alcoolul, cofeina, dulciurile, sarea în exces, margarina, carnea roşie, aditivii alimentari.
Cofeina, pe care o găsim şi în ceai, ciocolată, băuturi de tip cola şi cafea, creşte secreţia de adrenalină. Abuzul de cofeină determină o stare generală de nervozitate, iritabilitate, ne predispune la conflicte şi, pe fondul acestor stări, putem resimţi mai puternic orice factor pe care îl considerăm de regulă enervant sau solicitant.

Dulciurile, adevărate bombe
Dulciurile, mai ales cele cumpărate, sunt adevărate bombe pentru organism, ducând la o creştere bruscă a glicemiei, provocând diabetul. Este recomandabil să le înlocuim  cu fructele.

E-urile şi margarina ne „otrăvesc” viaţa
Aditivii alimentari, adică E-urile, sunt un adevărat flagel al zilelor noastre. Este bine să consumăm pe cât posibil alimente ce nu conţin asemenea substanţe, ce dezechilibrează organismul, strică vederea, provoacă obezitate.
Margarina este o altă bombă pentru organism, îngroşând arterele. Cel mai indicat este untul, dacă se poate de casă şi cât mai slab în grăsimi.
Prin urmare, reduceţi nivelul de stres căutând alimentele bune pentru organismul dumneavoastră!