Main menu

header

„N-ai carte, n-ai parte!”

    Dacă începerea grădiniţei trebuie să marcheze prin joacă intrarea copilului în colectivitate, şcoala trebuie percepută ca fiind ceva mult mai serios. Aici copilul va avea reguli mai stricte, un program fix şi un ritm de a învăţa mult mai accentuat. Asta nu înseamnă că micuţul trebuie speriat cu şcoala.

     La vârsta de 7 ani copilul este în etapa operaţiilor concrete, în care începe să deosebească realul de imaginar, în care vorbirea interioară este un instrument al gândirii şi al autoreglării atenţiei. Coordonarea mişcărilor fine ale degetelor permite ca scrisul literelor să poată fi controlat prin exerciţiu. Emoţional are maturitatea de a înţelege şi de a accepta separarea de cei de acasă, începe să respecte regulile şi să acţioneze într-o prima grilă de norme morale.
 
Nu aşteptaţi de la el mai mult decât poate da
     În mare parte, exigenţa şcolară este dictată de vârsta majorităţii copiilor din clasă şi, cum la noi în ţară şcoala începe în jurul vârstei de 7 ani, programa şcolară este supusă unor norme foarte stricte şi exigente. În şcoală, în sistemul nostru de evaluare, chiar în prima clasă, este apreciat în special produsul şi de puţine ori munca depusă de copil. Efortul diferă de la un şcolar la altul. Toţi pedagogii şi psihologii afirmă că fiecare copil este o individualitate, că are ritmul lui propriu de achiziţie şi dezvoltare, ce îi conferă o anume maturitate, care solicită mai mult sau mai puţin în mobilizarea resurselor proprii.

Grădiniţa, primul pas către adaptarea în colectivitate
     Este foarte importantă acomodarea copilului la grădiniţă. Dacă micuţul se bucură să meargă acolo şi se supune cerinţelor educatoarei, atunci a înţeles că totul este pentru binele lui. Este garantat faptul că acest copil va iubi şcoala şi îi va face plăcere să înveţe lucruri noi. Dacă nu s-a adaptat la grădiniţă, atunci aveţi o problemă. Ori micuţul nu a fost pregătit psihic pentru acest prim pas, ori există acolo un mediu ostil sau pedagogi mult prea severi pentru sensibilitatea sa. Nu lăsaţi lucrurile la voia întâmplării, încercaţi să schimbaţi grădiniţa sau să aflaţi ce anume nu îi convine ştrengarului acolo.  
Veronica Zărescu