793 24 4de Călin Popa şi Alexandru Filcu

În Coreea a fost făcută o descoperire remarcabilă: la peste 110 milioane de ani de când au murit, doi păianjeni fosilizați, păstrați în rocă, încă au ochii luminiscenți.

O descoperire eveniment

Descoperirea unor insecte fosilizate este prin ea însăși o raritate, întrucât aceste viețuitoare nu au carapace protectoare, așa încât prezervarea lor atâta vreme este un eveniment. Cu atât mai entuziasmantă pentru oamenii de știință a fost identificarea unei perechi de păianjeni, care, deși pietrificați, încă au ochii fosforescenți. „Așa am descoperit ce fel de ochi aveau vânătorii nocturni din acele vremuri”, explică Paul Selden, director al Institutului de Paleontologie al Universității Kansas.

Calități moștenite de specii actuale

793 24 5Forma acestor ochi deosebiți, precum și calitățile lor naturale au fost moștenite de actualii păianjeni-lup și de alte câteva tipuri de arahnide care sunt vânători de noapte. „Este remarcabil felul în care s-au conservat, pentru că a fost nevoie de condiții speciale. Fosilele ne vor permite să studiem în premieră anatomia primară a acestui tip de ochi, iar faptul că au rămas luminiscenți se datorează faptului că s-au conservat în piatră și nu în alt tip de rocă”, adaugă Selden.

„Este pentru prima dată când descoperim astfel de ochi la un animal fosilizat“ (Paul Selden, Universitatea Kansas)