Main menu

header

672 28 2de Roxana Istudor şi Adrian Barna

Proiectele de infrastructură pe care le derulează constructorii chinezi din America de Sud au dat la iveală rețele ilicite de trafic cu... colți de jaguar. Pentru a-i obține, animalele sunt ucise.

Aruncați în canale

Peste 100 de jaguari au fost uciși în mai puțin de un an pentru a alimenta un comerț sinistru, cu părți ale acestor superbe feline, în special colți, luând drumul Chinei, notează „The Guardian”. După ce posibilitatea de a achiziționa colți de tigru a scăzut odată cu decimarea speciei, s-a deschis o piață uriașă pentru organe de jaguar. Cele mai recente exemplare de feline ucise au fost găsite într-un canal de scurgere din Belize. „Unul dintre animale, un jaguar, era intact, îi lipseau doar colții, iar cealaltă felină, un ocelot care a fost confundat cu un jaguar, nu mai avea cap”, detaliază un articol din revista „Nature”.

Conservaționiștii leagă acest atac asupra unei specii în declin evident de lucrările de infrastructură pe care le realizează constructorii chinezi în state din America de Sud. Centralele electrice, drumurile și căile ferate pe care aceștia le edifică în aceste părți ale lumii ascund un comerț ilegal care amenință specii de animale aflate pe lista roșie a celor pe cale de dispa- riție. Localnicii afirmă că membrii echipelor de constructori se interesează să cumpere relicve ale animalelor - coarne, organe, orice - și, în acest fel, în multe părți în care se lucrează se stabilesc în paralel și rețele ilicite. „În esență, aceste proiecte sunt, în paralel, ca niște aspiratoare uriașe de tot ceea ce înseamnă părți de viață sălbatică și care iau drumul Chinei. Suntem extrem de îngrijorați”, explică Vincent Nijman, de la Universitatea Oxford Brookes.

„Tot ceea ce poate fi ucis și vândut va fi”

Thais Morcatty, un cercetător care s-a ocupat îndeaproape de aceste rute ale comerțului cu părți din feline mari din America de Sud spre China, explică amploarea fenomenului: „Anul trecut au fost capturate în Brazilia peste 50 de pachete cu părți de jaguar, majoritatea cu destinația Asia, și în principal China. Să nu uităm că există și o mare comunitate de chinezi în Brazilia”. Și nu este vorba doar despre țările sud-americane. Constructorii chinezi au proiecte majore de infrastructură în peste 60 de țări în curs de dezvoltare, din Nigeria în Angola și Tanzania. „Aceste șantiere înseamnă că muncitorii chinezi se duc și se întorc cu regularitate, iar între timp trimit la familiile rămase acasă tot ce au la îndemână, ceea ce, din perspectiva comerțului cu părți de animale sălbatice, este o amenințare serioasă și la scară globală. Nu există restricții pentru ceea ce fac acești oameni și, în final, tot ceea ce poate fi ucis și vândut va fi”, atrage atenția Nijman.