Main menu

header

Şi Măria Sa Publicul evaluează Actorii!

...Evantaiul de Festivaluri din lumea teatrului românesc beneficiază și de Jurii competente, menite să ierarhizeze valorile momentului, spre a ști cum și încotro ne îndreptăm. Mai toate Juriile, cu personalități dintre actori, cronicari, directori de teatre, regizori, teatrologi, toți cu experiență. Deranjează, uneori, repetabilitatea acelorași nume, chiar dacă reprezintă ași în materie, fapt ce creează sentimentul unui „déja vù”, suficient să apară și asociații uneori pripite. Se impune lansarea în rotația Juriilor a unor „voci” noi, care să dinamizeze dificila evaluare a spectacolului, actorilor, regizorilor etc. Poate că unul dintre cei ieșiți din rutină va propune și va susține și Premiul pentru dramaturgie în Festivaluri!

Read more: Şi Măria Sa Publicul evaluează Actorii!

Nea Vanea!

…Pe Iarina Demian și Tudor Chirilă, nume sonore în teatrul românesc, îi cunosc din acei ani în care inegalabilul, eruditul Ioan Chirilă, soțul și, respectiv, tatăl celor doi actori de elită, era, la „Sportul”, profesorul meu de gazetărie sportivă, de viață și… de teatru. Am fost împreună la multe spectacole, la premierele de la „Comedie” cu traducerile lui Nea Vanea - cum îi spuneau cei apropiați - ale pieselor „Turnul de fildeș” de Rozov și „Fuga” de Bulgakov, în care încântătoarea actriță Iarina Demian a strălucit împreună cu Stela Popescu, Oana Pellea și Claudiu Bleonț (în primul spectacol), cu Ștefan Iordache, Silviu Stănculescu, Vladimir Găitan, George Mihăiță, Mihaela Teleoacă și alții. Discutând, în ’96, la o cafea, la Casa Universitarilor din București, despre excelenta premieră a Cătălinei Buzoianu, din ’95, cu „Fuga”, Nea Vanea avea să-mi facă o mărturisire ce m-a urmărit prin decenii: „Iarina va ajunge un excelent regizor! Ea nu-și studiază doar rolul dintr-o piesă, ci pune întregul text sub lupă și îi descifrează înțelesuri nebănuite”!... Urcând, prematur, între Îngeri, în noiembrie ’99, Nea Vanea a ratat superbul evantai de premiere ale regizoarei Iarina Demian, începute în aprilie 2000, la „Comedie”, cu „O, tată, sărmane tată, mama te-a spânzurat în dulap, iar eu sunt foarte trist” de americanul Arthur L. Kopit, în distribuție cu Tudor Chirilă, Dorina Chiriac, Sorin Medeleni, Orodel Olaru și Iarina Demian. Cu vădit interes și „ochi” profund pentru dificila dramaturgie americană, cu povestea ei simplă, dar abil ramificată în limbajul dur, franc, au urmat trei piese de Neil Simon („A fost odată în Brooklyn”, „Biloxi Blues”, „Prizonierul din Manhattan”), „O lume pe dos”, un triptic american de piese scurte, două superbe texte de Israel Horovitz („Coada” și „Indianul din Bronx”), dar și o dramatizare după Gogol („Ferdinand al VIII-lea Regele Spaniei”), în toate Tudor Chrilă fiind un interpret de excepție.

Read more: Nea Vanea!

Cehov, Regele Monodramelor!

…În Orașul lui Alecsandri și Bacovia, Eveniment teatral: „Bacău Fest Monodrame”, Festival ajuns la Ediția a XXV-a, incluzându-le și pe cele numite Gala Recitalurilor Dramatice sau Gala Star. Lume bună din teatrul românesc, de la Juriul de profesioniști (teatrologul Oltița Cîntec, reputatul actor Miklos Bacs, apreciatul regizor Radu Nica) la cunoscuți ctitori de reviste de teatru, dramaturgi și ziariști. Șapte zile cu spectacole în Concurs și Recitaluri extraordinare ce au adus în fața publicului băcăuan nume de preț ale scenei românești: Rodica Mandache, Maia Morgenstern, Alexandru Repan, Marcel Iureș și Florin Piersic-junior.

Read more: Cehov, Regele Monodramelor!

Copii, invitaţi-vă părinţii şi profesorii în „Class“, la Teatrul Naţional!

…Nu doar pentru a urmări un spectacol-eveniment, cu piesa „Class” a irlandezilor Iseult Golden și David Horan! Ci spre a-și răspunde cum stau cu „lecțiile” lor! Căci ultima premieră a Naționalului bucureștean înseamnă mai mult decât un text profund, o regie excelentă și interpretări de excepție, e o gravă temă de meditație în triunghiul elevi-părinți-profesori, într-o lumină dură. Multe piese tratează drama copiilor cu părinți despărțiți, acum, un „caz”! Jayden, puștiul de 9 ani al lui Brian și Donna Costello (despărțiți de şase luni), are „dificultăți de învățare”, iar părinții sunt chemați să-și dea consimțământul pentru abordarea unui psiholog. Ajunși în clasa de școală, părinții se ceartă, își reamintesc că au fost elevi, tatăl o acuză pe mamă că fiul a moștenit boala, ea repetând un an, Donna replică, însă, că nu a fost trecută la „o clasă specială”!

Read more: Copii, invitaţi-vă părinţii şi profesorii în „Class“, la Teatrul Naţional!

Bucurii în muguri de Primăvară, în amonte şi aval de Buzău

…Și în luna lui „Prier”, ce continuă zilele Babei Dochia sau Marta, în aprilie spuneam, pe scena Teatrului Românesc întâlnim momente de bucurie. În pofida crizei financiare, din nou acutizată, se va deschide largul evantai al Festivalurilor, așa, ca un balon de oxigen. Cortina se va ridica pe scena Galelor teatrale, în orașul lui Alecsandri și al lui Bacovia, Bacău, firește, cu ediția jubiliară, a XXV-a (17-23 aprilie), „Bacău Fest Monodrame”, Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice, mai ieri Gala Star… În aceeași perioadă, dar numai trei zile (18-20 aprilie), la doi pași, în același județ, la Moinești, un Eveniment de ecou, „Zile Dada”, ce ne amintește că acolo, între sondele moldave, s-a născut, la 16 aprilie 1886, Samuel Rosenstock, cunoscut în lumea Artelor drept Tristan Tzara, părintele dadaismului…

Read more: Bucurii în muguri de Primăvară, în amonte şi aval de Buzău

Turda, „Triptic“ - promisiune, în numele lui Aureliu Manea

…Teatrul din vechea Potaissa, localitatea de la poalele Dealului Cetății ridicată la rangul de „muncipium” între anii 193-211 de împăratul Septimiu Sever, ne-a răsfățat, până acum două decenii, cu turnee la București, încântându-ne cu montările regizorului vizionar, absolut genialul Aureliu Manea, „Medeea” lui Seneca fiind probabil inegalabil. E drept, în ultimii ani, teatrul turdean a venit în Capitală, chiar la FNT, cu „La Ordin, Fuhrer” și „Vertij”. Acum, în aprilie 2019, a revenit în turneu! Sub titulatura Teatrul „Aureliu Manea”, purtată de cinci ani, și cu un „triptic” promițător al noului manager al instituției, Cătălin Grigoraș, de 49 de ani, fost actor la Naționalul sibian și Teatrul „I.D.Sârbu” din Petroșani, cu idei și mari ambiții, firesc, ca unul care a absolvit Actoria ca șef de promoție la Facultatea de Teatru a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu.

Read more: Turda, „Triptic“ - promisiune, în numele lui Aureliu Manea

Zbor scurt deasupra unui Martie cu lumini şi umbre

...În Templul Thaliei, Mărțișor 2019 s-a prezentat cu lumini, dar și cu umbre. În prima lună de Primăvară, am vizionat nouă spectacole de teatru, două în provincie: la Târgoviște („Sonata Kreutzer” după Tolstoi, premieră, în regia de ținută semnată McRanin) și la Brașov („Trei femei înalte” cu regalul unei Doamne a teatrului nostru - Virginia Itta Marcu)... Din nouă spectacole, doar două cu piese românești (!?!): „Iubește-mă, America!” (text contemporan al interpretei Claudiei Motea, care susține, cu remarcabilă transfigurare, opt roluri!) la Teatrul Arte dell’Anima din Capitală... „Preșul” de Ion Băieșu, ultima premieră de la Naționalul bucureștean, în regia experimentatului Mircea Cornișteanu, care mai montase, în ’86, cu mare succes de public, la Craiova, piesa ce a făcut furori la Teatrul de Comedie timp de 18 ani (1972-1989), cu o inegalabilă Stela Popescu în rolul femeii de serviciu Filofteia... Acum, în 2019, cu toate eforturile regizorale și ale distribuției, piesa lui Ion Băieșu nu a mai avut priza la spectatori de altădată. Este un alt timp al comicului, publicul a evoluat și el...

Read more: Zbor scurt deasupra unui Martie cu lumini şi umbre

Acum o săptămână, în Braşov, l-a văzut pe… Radu Beligan!

…Am ajuns sub Tâmpa pentru un foarte interesant Târg de Carte și Muzică „Libris”, 21-24 martie 2019! Eveniment de top, dar cum să nu dau o fugă la Teatrul „Sică Alexandrescu”, să văd, după ani, un spectacol pe scena brașoveană, nu în turneu la București. Se juca „Trei femei înalte”, celebra piesă a americanului Edward Albee, laureat, în 1994, cu Premiul Pulitzer. Premiera brașoveană fusese în noiembrie 2012! Dar, acum, „Sold out”! Nu mai erau bilete de două săptămâni!... L-am sunat pe Dan Cogălniceanu, directorul teatrului brașovean, care, generos, peste un ceas, mi-a adus, la Târgul de Carte, invitația pentru spectacolul de teatru! Nu piesa mă interesa, o știam, o mai văzusem, în 1997, la Teatrul de Comedie, și în 2012, la „Unteatru”. Miza era alta: nu mai urmărisem pe scena brașoveană Legenda aflată în distribuția serii, din 1981, când o aplaudam în „Matca” lui Marin Sorescu, și în 2014, în „Angajare de clovn”, scrierea lui Matei Vișniec.

Read more: Acum o săptămână, în Braşov, l-a văzut pe… Radu Beligan!

„Sonata“ lui Tolstoi, între Paris şi Târgovişte, neuitând America!

...N-a existat, cred, creator de Frumos, în literatură sau pictură, care să nu fi fost implicat într-un scandal, pentru că și-a permis să prezinte nemachiată o epocă plină de moravuri, năravuri, frivolități și ipocrizie. Gustave Flaubert a ajuns în instanță pentru „Madame Bovary”, văzut ca „ultraj adus moralei publice”. Edouard Manet, vestitul pictor impresionist, s-a pomenit în scandal pentru tabloul „Dejun pe iarbă”, în care Nudul feminin a revoltat burghezia putredă. N-a scăpat de scandal niciun patriarh al literaturii universale, romancierul rus Lev Tolstoi (1928-1910), care a refuzat, în 1901, Premiul Nobel! Necazul i l-a adus nuvela „Sonata Kreutzer”, publicată în 1889, chiar dacă povestea ar fi fost, zic unii, inspirată de relațiile neortodoxe ale soției scriitorului de viță nobilă, Sofia Andreevna, cu un muzician rus cunoscut, la vremea aceea. Tolstoi ar fi trimis fragmente din nuvelă și în America, însă i s-ar fi răspuns că este „un pervers sexual moralist”!

Read more: „Sonata“ lui Tolstoi, între Paris şi Târgovişte, neuitând America!

„Iubeşte-mă, America!“

…Spectacolul a început în lacrimi, în Babilonul numit New York. La telefon, o tânără frumoasă, înecată de plâns, abia reușește să-i spună mamei sale din România că a rămas în America!... Este o Actriță care traversase Oceanul, în 1998, în turneul de ecou al „Danaidelor” lui Purcărete! Refuzând întoarcerea acasă, ea nu mai este una dintre cele 50 de fiice ale regelui Danaos care, pentru că și-au ucis soții, în ziua nunții, au fost condamnate să umple cu apă un vas uriaș fără fund! Ea, Stela în piesă, a devenit un oarecare dintre milioanele de emigranți condamnați să țină în viață Visul American!... Armată cu o axiomă înțeleaptă, „numai cine e tare, fizic și psihic, rezistă în America!”, Stela se descoperă mai puternică decât credea, în lacrimile ei apar și iluzii, răsărituri de noi drumuri. Traversează rapid utopii și dezamăgiri, dar nu renunță, își alimentează mereu grăuntele de speranţă și de iubire cu imagini și cântece de acasă, revedem Coloana Infinitului din ținutul natal al Actriței, auzim vorbe înțelepte din tărâmul mirific al Gorjului, și vechi obiceiuri românești, cu florile purtătoare de speranțe, ca în final să aplaudăm Triumful unui român care a iubit America, a crezut sincer în ea, dar n-a uitat de România, strângând din dinți să urce Golgota Danaidei moderne, de aceea îi și cere Americii să o iubească și ea!...

Read more: „Iubeşte-mă, America!“

Nepoata lui Pasternak şi neaşteptatul surplus de înjurături neaoşe!

...Ciudat final de februarie pentru un bolnav de teatru ca mine. O viroză rebelă m-a ținut 12 zile departe de locurile aglomerate. În penultima zi a lunii însă dezlegare la teatru: premiera „Triburi. Codul bunelor bariere”, la „Nottara”! De când mă știu spectator ca la teatru, în Sala Mare a Teatrului de pe Bulevard, spectacolele au început la ora 19:00! Acum, însă, la 18:40, când intram agale în foaier, nimeni. Spectacolul începuse de cinci-zece minute! Gafa mea de documentare, oarecum bună... Despre autorul piesei, englezoaica Nina Raine, m-am documentat interesat înainte de spectacol. Are 44 de ani, este nepoata celebrului romancier rus Boris Pasternak, e regizor și autor dramatic jucat cu succes la Royal Theatre Court din Londra, unde (în 2010) a avut loc premiera mondială a mult premiatei, inteligentei piese „Triburi” (titlul original), una despre, cum au scris britanicii, „un fiu surd care este crescut într-o familie englezo-evreiască măcinată de auzuri disfuncționale”! Apoi, premiere la New York și la Melbourne. Piesa de ecou a fost tradusă și aranjată pentru scenă de tânărul regizor român Vlad Cristache, cu frumoase reușite în palmares. De data aceasta, însă, sorry!

Read more: Nepoata lui Pasternak şi neaşteptatul surplus de înjurături neaoşe!