Main menu

header

cotnari wide

Veşnic tânărul „Bibliotecar“ şi cel mai vechi Festival de Teatru din România!

…În bogatul evantai al Festivalurilor de Teatru din România, unul ocupă un loc absolut aparte. În primul rând, este cel mai vechi, debutând la 19 octombrie 1992. Teoretic, ar fi trebuit să participăm, vara aceasta, la Teatrul Municipal Baia Mare (1-9 iunie), la a 26-a ediție. Numai că Festivalul Internațional de Teatru ATELIER și-a aniversat, în încântătorul Maramureș, un sfert de veac de existență!... El a fost ctitorit de un dramaturg de elită la Sf. Gheorghe, unde s-au produs 10 ediții, ca, în obiectiv statut itinerant, s-a văzut mutat să fericească și spectatorii în Teatrul Turn din Sighișoara (orașul natal al creatorului acestui Festival-Altfel!), la Baia Mare, Satu Mare, iarăși la Sf. Gheorghe, iar acum, sub Dealul Florilor, în Maramureș, să sărbătorească un sublim Sfert de veac.

Read more: Veşnic tânărul „Bibliotecar“ şi cel mai vechi Festival de Teatru din România!

Prea multe Festivaluri de teatru?

...Nu o dată, în ultimii ani, am auzit păreri conform cărora în România se desfășoară prea multe Festivaluri de teatru! Nu am fost niciodată de acord cu un asemenea punct de vedere, fiind convins că numărul mare al Evenimentelor teatrale reprezintă vitalitatea scenei românești și în condiții materiale nu tocmai de lăudat. Consider, chiar, că orice Festival de teatru, mai ales cele cu participare internațională, poate contribui la dezvoltarea imaginii actuale a Teatrului românesc, unul dintre puținii mesageri de top ai României în lume, dar și la realizarea unui mic boom financiar în orașele respective, pornind de la folosirea hotelurilor, a restaurantelor, la vizitarea muzeelor și la vânzarea de suveniruri. Dacă însă avem ceva de discutat, atunci, firește, planificarea este cea care lasă de dorit, în unele cazuri existând Festivaluri care își suprapun destule zile, carență nesemnalată în premieră. Ca argumente, să aruncăm o simplă privire spre primăvara și vara Festivalurilor de teatru ținute în România...

Read more: Prea multe Festivaluri de teatru?

„Oamenii lui Shakespeare“ l-au încoronat cu Premiul UNITER pe... Publius Ovidius Naso!

...În 7 mai, ziua când Steaua, în 1986, se încorona Regina Europei, la Sevilla, în 7 mai anul acesta, voiam să spun, la ultima Gală UNITER care, în an Centenar, nu putea avea loc decât la Alba Iulia, orașul Marii Uniri, Premiul pentru Cel mai bun spectacol radiofonic a fost atribuit producției „Ovidiu-Exilatul de la Pontul Euxin”. Bijuteria de spectacol radiofonic, realizată în cadrul Proiectului „Biografii, Memorii”, coordonat cu har de Magda Duțu, a avut drept autori principali doi... „oameni ai lui Shakespeare”: Emil Boroghină, printre multe altele și ctitorul vestitului în lumea-ntreagă Festival Shakespeare, ce se ține, din doi în doi ani, în România, și remarcabilul regizor Gavriil Pinte, care tocmai a văzut încununată, primăvara aceasta, la Teatrul „Regina Maria” din Oradea (sub directoratul lui Daniel Vulcu), o trilogie shakespeariană rară, cu inteligente inserții de George Banu: „Hamlet”, „Lear”, „Macbeth”.

Read more: „Oamenii lui Shakespeare“ l-au încoronat cu Premiul UNITER pe... Publius Ovidius Naso!

„Păguboşii“ din mahalaua fericită…

…La Teatrul Nottara (director Marinela Țepuș), o nouă premieră de public: „Asta-i ciudat! Păguboșii”, comedie muzicală cu libretul lui Eugen Rotaru și muzica lui Laurențiu Profeta, pornind de la bogata operă - poezii, poeme piese de teatru - a inconfundabilului Miron Radu Paraschivescu (născut, în 1911, la Zimnicea, plecat între îngeri, în 1971, la București). Autorul acelor epatante „Cântice țigănești”, poetul sedus de Malraux și Anton Pann, cel asociat de unii cu Whitman și Garcia Lorca, va avea stilul lui aparte, trăind viața ca o flacără, exaltând simțurile libere, voluptatea sălbatică și erotismul nesufocat. În poezii, poeme și piesele „Asta-i ciudat! Păguboșii”, „În marginea vieții”, „Irezistibilul Bolivar”, Miron Radu Paraschivescu se dovedește un pasionat literat al străzii, căutând frumosul în jargoul frust, limbajul nefardat, dar colorat al mahalalei, cu patimile ei, cu focurile iubirii, durerile, dramele și sărăcia care nu ucid visurile, toate sub cânticile de suflet veșnic la puls ridicat, în acordurile muzicii de pahar și de inimă albastră. Din interesantul Caietul-program al spectacolului am aflat că textul ultimei premiere a mai cunoscut o montare la „Nottara” în urmă cu 28 de ani!…

Read more: „Păguboşii“ din mahalaua fericită…

Sfaturile Rodicăi Mandache către studenţii săi şi tinerii actori

...Premieră de excepție la Teatrul Național Radiofonic: „Sfaturile Melaniei”, de dramaturgul basarabean Irina Nechit. Cel mai bun text în Concursul de Dramaturgie ținut anul trecut pe malul stâng al Prutului. Piesa care i-a prilejuit Irinei Nechit, ziarist de ținută, poet postmodernist premiat, debutul ca dramaturg în România. Ea nu a debutat însă în dramaturgie. Dimpotrivă, a fost jucată cu succes în teatrele din Basarabia. La Naționalele din Chișinău: „Maimuța în baie” la „Satiricus I.L. Caragiale”; „Doamna din satul florilor ce mor” la „Eugene Ionesco”; „Mi-e frică de Marea Neagră”, după monodrama „Nudiștii”, la „Mihai Eminescu” și „Culoarul morții”, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Bălți. Acum, „Sfaturile Melaniei”, altă monodramă.

Read more: Sfaturile Rodicăi Mandache către studenţii săi şi tinerii actori

Fascinaţia Antigonei, cea care aduce „Iubirea, nu Ura“!

...„Antigona”, capodoperă a tragediei clasice grecești, prima scrisă în trilogia cu „Oedip rege” și „Oedip la Colonus” de Sofocle, preferatul lui Aristotel dintre poeții Atenei secolului al V-lea, câștigătorul a 18 premii literare, neștiind ce-i alt loc în ierarhia valorilor. Antigona e fiica lui Oedip, condamnat la orbire și rătăcire de zei pentru incestul cu Iocasta, mama sa, care i-a mai născut pe Etocle, Polynice și Ismena. Cei doi băieți vor muri în luptă fraticidă, cum i-a blestemat Oedip, în Teba, unde domneau în paza unchiului Creon, care decide ca Etocle să fie îngropat ca un erou, în timp ce leșul lui Polynice e lăsat hrană pentru corbi și animale sălbatice. Antigona sfidează însă legea lui Creon, în numele obiceiului strămoșesc al îngropării celui mort, și îl acoperă cu pământ pe Polynice, fapt pe care regele nu-l iartă, întrebând de „nu-i o încălcare a ordinii divine?”.

Read more: Fascinaţia Antigonei, cea care aduce „Iubirea, nu Ura“!

„Planeta Shakespeare“, Craiova, Oradea şi „Nottara“

...23 Aprilie. 1564. În Anglia se naște William Shakespeare. La aceeași dată, în 1616, Marele Will se ridică între îngeri, în Nemurire.

Read more: „Planeta Shakespeare“, Craiova, Oradea şi „Nottara“

Dramaturgul român de elită cu „Trăsură la scară“ şi lupte grele cu PCR!

...S-a născut la București, în 1940, dar a copilărit în Ploiești, unde, pe când era copil, se plimba cu bicicleta lui Nichita Stănescu, genialul poet care i-a devenit mentor. Pasiunea sa a fost însă muzica (interpret vocal și chitară bas în orchestra de ecou Zig Zag). Dar patimă avea să-i devină Teatrul, pentru el a și revenit în Capitală, în 1977, chiar dacă i s-a jucat o piesă („Concediu nelimitat”) lângă sonde. La șapte ani după întoarcerea în orașul natal, în ’84, a debutat „en fanfare” pe scena Teatrului Nottara cu „Trăsură la scară”, în regia remarcabilului, regretatului Dan Micu, și cu un Horațiu Mălăele fascinant. Succesul enorm i-a adus prietenia dramaturgului de substanță Horia Lovinescu, director la „Nottara”, care a crezut în talentul aparte al lui Mihai Ispirescu și, în 1988, i-a trimis spre scenă a doua piesă, „Aprilie, dimineața”, text atipic, de mare curaj, având un personaj din teatrul absurdului („Nenăscutul”) care vine în „societatea socialistă multilateral dezvoltată”, cu 30 de ani înainte de a fi programat să se nască. Dându-și seama ce proporții are minciuna în societatea comunistă, el nu acceptă să rămână aici.

Read more: Dramaturgul român de elită cu „Trăsură la scară“ şi lupte grele cu PCR!

Un (minunat) Hamlet de Târgu-Mureş, nu de... provincie!

...Premieră de zile mari la Târgu-Mureș, la Teatrul Național - Compania „Liviu Rebreanu”! Un „Ivanov” de referință, de la regie și scenografie la interpretare, cu piesa marelui Cehov, scrisă în 1887, altă tragicomedie despre drama și umorul amar al Omului, din care nu lipsesc iubirea, trădarea, ambiția, deznădejdea, decăderea, ruinarea, teme dezvoltate în mai toate textele cehoviene.

Read more: Un (minunat) Hamlet de Târgu-Mureş, nu de... provincie!

Măria Sa Teatrul şi Centenarul Marii Uniri

…27 Martie 1918. La Chișinău, în Sfatul Țării, se semnează întâia dată Unirea Basarabiei cu România, gând sublim devenit realitate legiferată în același an, în 1 Decembrie, la Alba Iulia.

Read more: Măria Sa Teatrul şi Centenarul Marii Uniri

Cu Vasile şi Valentina, şi la Piteşti te îndrăgosteşti de Revistă!

...I-am aplaudat de multe ori la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” și afirm că, la ora actuală, Vasile Muraru și Valentina Fătu reprezintă cel mai în formă cuplu din aria divertismentului de calitate, un argument fiind și ultima premieră de acasă, „E spectacol în oraș”. Surpriză și mai mare când am văzut spectacolul de la doi pași de Arena cu miracole a lui Dobrin: „Ah, Pitești, ce drag îmi ești!”, scenariul, ca și la București, Vasile (și autorul regiei) și Valentina, care nu au coborât trambulina, dimpotrivă, chiar dacă au riscat nebun pornind la un nou drum pentru Teatrul „Al. Davila” cu mulți nu prea inițiați în spectacolul de Revistă. Acest evident salt al Revistei argeșene a fost și unul dintre visurile noului director al Teatrului piteștean, Nicolae Poghirc, apreciatul actor de comedie de la Naționalul craiovean! În anul (împlinit la 24 martie!) de la cârma scenei argeșene, Nicolae Poghirc a reușit, concomitent cu întărirea secției dramă cu nume de ecou, să schimbe fundamental secția de estradă (noțiune de sorginte sovietică, în care spectacolul nu are povestea, tema lui, ci e o colecție de gaguri și poante!).

Read more: Cu Vasile şi Valentina, şi la Piteşti te îndrăgosteşti de Revistă!