Main menu

header

„Păguboşii“ din mahalaua fericită…

…La Teatrul Nottara (director Marinela Țepuș), o nouă premieră de public: „Asta-i ciudat! Păguboșii”, comedie muzicală cu libretul lui Eugen Rotaru și muzica lui Laurențiu Profeta, pornind de la bogata operă - poezii, poeme piese de teatru - a inconfundabilului Miron Radu Paraschivescu (născut, în 1911, la Zimnicea, plecat între îngeri, în 1971, la București). Autorul acelor epatante „Cântice țigănești”, poetul sedus de Malraux și Anton Pann, cel asociat de unii cu Whitman și Garcia Lorca, va avea stilul lui aparte, trăind viața ca o flacără, exaltând simțurile libere, voluptatea sălbatică și erotismul nesufocat. În poezii, poeme și piesele „Asta-i ciudat! Păguboșii”, „În marginea vieții”, „Irezistibilul Bolivar”, Miron Radu Paraschivescu se dovedește un pasionat literat al străzii, căutând frumosul în jargoul frust, limbajul nefardat, dar colorat al mahalalei, cu patimile ei, cu focurile iubirii, durerile, dramele și sărăcia care nu ucid visurile, toate sub cânticile de suflet veșnic la puls ridicat, în acordurile muzicii de pahar și de inimă albastră. Din interesantul Caietul-program al spectacolului am aflat că textul ultimei premiere a mai cunoscut o montare la „Nottara” în urmă cu 28 de ani!…

Read more: „Păguboşii“ din mahalaua fericită…

Sfaturile Rodicăi Mandache către studenţii săi şi tinerii actori

...Premieră de excepție la Teatrul Național Radiofonic: „Sfaturile Melaniei”, de dramaturgul basarabean Irina Nechit. Cel mai bun text în Concursul de Dramaturgie ținut anul trecut pe malul stâng al Prutului. Piesa care i-a prilejuit Irinei Nechit, ziarist de ținută, poet postmodernist premiat, debutul ca dramaturg în România. Ea nu a debutat însă în dramaturgie. Dimpotrivă, a fost jucată cu succes în teatrele din Basarabia. La Naționalele din Chișinău: „Maimuța în baie” la „Satiricus I.L. Caragiale”; „Doamna din satul florilor ce mor” la „Eugene Ionesco”; „Mi-e frică de Marea Neagră”, după monodrama „Nudiștii”, la „Mihai Eminescu” și „Culoarul morții”, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Bălți. Acum, „Sfaturile Melaniei”, altă monodramă.

Read more: Sfaturile Rodicăi Mandache către studenţii săi şi tinerii actori

Fascinaţia Antigonei, cea care aduce „Iubirea, nu Ura“!

...„Antigona”, capodoperă a tragediei clasice grecești, prima scrisă în trilogia cu „Oedip rege” și „Oedip la Colonus” de Sofocle, preferatul lui Aristotel dintre poeții Atenei secolului al V-lea, câștigătorul a 18 premii literare, neștiind ce-i alt loc în ierarhia valorilor. Antigona e fiica lui Oedip, condamnat la orbire și rătăcire de zei pentru incestul cu Iocasta, mama sa, care i-a mai născut pe Etocle, Polynice și Ismena. Cei doi băieți vor muri în luptă fraticidă, cum i-a blestemat Oedip, în Teba, unde domneau în paza unchiului Creon, care decide ca Etocle să fie îngropat ca un erou, în timp ce leșul lui Polynice e lăsat hrană pentru corbi și animale sălbatice. Antigona sfidează însă legea lui Creon, în numele obiceiului strămoșesc al îngropării celui mort, și îl acoperă cu pământ pe Polynice, fapt pe care regele nu-l iartă, întrebând de „nu-i o încălcare a ordinii divine?”.

Read more: Fascinaţia Antigonei, cea care aduce „Iubirea, nu Ura“!

„Planeta Shakespeare“, Craiova, Oradea şi „Nottara“

...23 Aprilie. 1564. În Anglia se naște William Shakespeare. La aceeași dată, în 1616, Marele Will se ridică între îngeri, în Nemurire.

Read more: „Planeta Shakespeare“, Craiova, Oradea şi „Nottara“

Dramaturgul român de elită cu „Trăsură la scară“ şi lupte grele cu PCR!

...S-a născut la București, în 1940, dar a copilărit în Ploiești, unde, pe când era copil, se plimba cu bicicleta lui Nichita Stănescu, genialul poet care i-a devenit mentor. Pasiunea sa a fost însă muzica (interpret vocal și chitară bas în orchestra de ecou Zig Zag). Dar patimă avea să-i devină Teatrul, pentru el a și revenit în Capitală, în 1977, chiar dacă i s-a jucat o piesă („Concediu nelimitat”) lângă sonde. La șapte ani după întoarcerea în orașul natal, în ’84, a debutat „en fanfare” pe scena Teatrului Nottara cu „Trăsură la scară”, în regia remarcabilului, regretatului Dan Micu, și cu un Horațiu Mălăele fascinant. Succesul enorm i-a adus prietenia dramaturgului de substanță Horia Lovinescu, director la „Nottara”, care a crezut în talentul aparte al lui Mihai Ispirescu și, în 1988, i-a trimis spre scenă a doua piesă, „Aprilie, dimineața”, text atipic, de mare curaj, având un personaj din teatrul absurdului („Nenăscutul”) care vine în „societatea socialistă multilateral dezvoltată”, cu 30 de ani înainte de a fi programat să se nască. Dându-și seama ce proporții are minciuna în societatea comunistă, el nu acceptă să rămână aici.

Read more: Dramaturgul român de elită cu „Trăsură la scară“ şi lupte grele cu PCR!

Un (minunat) Hamlet de Târgu-Mureş, nu de... provincie!

...Premieră de zile mari la Târgu-Mureș, la Teatrul Național - Compania „Liviu Rebreanu”! Un „Ivanov” de referință, de la regie și scenografie la interpretare, cu piesa marelui Cehov, scrisă în 1887, altă tragicomedie despre drama și umorul amar al Omului, din care nu lipsesc iubirea, trădarea, ambiția, deznădejdea, decăderea, ruinarea, teme dezvoltate în mai toate textele cehoviene.

Read more: Un (minunat) Hamlet de Târgu-Mureş, nu de... provincie!

Măria Sa Teatrul şi Centenarul Marii Uniri

…27 Martie 1918. La Chișinău, în Sfatul Țării, se semnează întâia dată Unirea Basarabiei cu România, gând sublim devenit realitate legiferată în același an, în 1 Decembrie, la Alba Iulia.

Read more: Măria Sa Teatrul şi Centenarul Marii Uniri

Cu Vasile şi Valentina, şi la Piteşti te îndrăgosteşti de Revistă!

...I-am aplaudat de multe ori la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” și afirm că, la ora actuală, Vasile Muraru și Valentina Fătu reprezintă cel mai în formă cuplu din aria divertismentului de calitate, un argument fiind și ultima premieră de acasă, „E spectacol în oraș”. Surpriză și mai mare când am văzut spectacolul de la doi pași de Arena cu miracole a lui Dobrin: „Ah, Pitești, ce drag îmi ești!”, scenariul, ca și la București, Vasile (și autorul regiei) și Valentina, care nu au coborât trambulina, dimpotrivă, chiar dacă au riscat nebun pornind la un nou drum pentru Teatrul „Al. Davila” cu mulți nu prea inițiați în spectacolul de Revistă. Acest evident salt al Revistei argeșene a fost și unul dintre visurile noului director al Teatrului piteștean, Nicolae Poghirc, apreciatul actor de comedie de la Naționalul craiovean! În anul (împlinit la 24 martie!) de la cârma scenei argeșene, Nicolae Poghirc a reușit, concomitent cu întărirea secției dramă cu nume de ecou, să schimbe fundamental secția de estradă (noțiune de sorginte sovietică, în care spectacolul nu are povestea, tema lui, ci e o colecție de gaguri și poante!).

Read more: Cu Vasile şi Valentina, şi la Piteşti te îndrăgosteşti de Revistă!

Între Caragiale şi Muşatescu, giuvaierul Doru Ana!

Cei mai mulți îl știu ca pe un admirabil actor de comedie, în teatru și în film, dar și dascăl de suflet la UNATC, unde pregătește și tot lansează la scenă tineri care devin, rapid, „nume”. Puțini însă știu ce remarcabil regizor este Doru Ana. L-am descoperit (și am devenit prieteni atunci!) ca actor cu har rar al comicului autentic, prin anii ’80, pe când era un tânăr de viitor pe scena teatrului brașovean. La măsuța directorului de scenă l-am văzut întâia oară acum un deceniu. Cu o încântătoare montare a capodoperei lui Caragiale, „O scrisoare pierdută”, la Teatrul Bulandra, în Grădina Icoanei. O bijuterie de spectacol, jucat absolut admirabil de o trupă în care cei mai mulți abia părăsiseră aula facultății, unii de la clasa Doru Ana. Au entuziasmat, atunci, la premiera din 2008, dintr-o distribuție impecabilă, o încântătoare Daniela Nane (Zoe), Ștefan Pavlu (Tipătescu), Vlad Zamfirescu (Cațavencu), Gh. Ifrim (Pristanda), Marius Florea Vizante (Dandanache), astăzi nume de prim-plan ale scenei noastre.

Read more: Între Caragiale şi Muşatescu, giuvaierul Doru Ana!

„Amerika“, de la Washington la... Bucureşti („Excelsior“), via Viena!

… La început de Primăvară, Eveniment în București, la Teatrul Excelsior! Reîntâlnire de ținută cu Franz Kafka (1883-1924), prin una dintre scrierile de top, „Amerika” (inițial „Dispărutul”), operă neterminată de autor, publicată în 1927. Remarcabilul spectacol de la „Excelsior” se datorează lui Geirun Țino, autorul traducerii romanului, al dramatizării, scenografiei și coloanei sonore, ca și jocului încântător al celor doi tineri, dar foarte talentați actori - Dragoș Spahiu (Unchiul, Irlandezul, Bucătăreasa etc.) și Mihai Mitea (Nepotul). Cu acest spectacol, excelentul regizor româno-austriac Geirun Țino (studentul lui David Esrig, până ce acesta a evadat din comunism, și al lui Valeriu Moisescu), directorul Teatrului Pygmalion, din Viena, a împlinit o interesantă „Trilogie Kafka” în România. Începută în 2003, la Teatrul Nottara, cu dramatizarea romanului „Castelul”, conti- nuată, cu succes, în 2012, cu „Procesul”, la Teatrul „Bacovia” din Bacău.

Read more: „Amerika“, de la Washington la... Bucureşti („Excelsior“), via Viena!

„Domnul Shakespeare“ îi recită cu patos pe Eminescu şi Nichita

…Unul dintre cele mai apreciate Festivaluri de teatru din lume - „Shakespeare” - este opera unui actor român. Era 1994 când, la Craiova, Emil Boroghină lansa, la Teatrul Național „Marin Sorescu”, Festivalul Shakespeare. Până în 2006 s-a ținut din trei în trei ani. Apoi, o dată la doi ani, trupe vestite din lumea-ntreagă au încântat cu bijuterii ale Marelui Will în Bănie, dar și la București, Târgu-Jiu, Râmnicu-Vâlcea și Drobeta Turnu-Severin. Anul acesta va fi Ediția a X-a a Marelui Festival, dar „Domnul Shakespeare”, cum îi spun cu atâta prețuire Maestrului Emil Boroghină, totodată și Societar de Onoare la Naționalul craiovean, a început Noul An cu un tulburător spectacol de teatru-poezie. Recitalul de neuitare „Sunt suflet în sufletul neamului meu” (regia Alina Hiristea) continua, în nobila suită lirică dedicată Centenarului Marii Uniri, tot pe scena de la „Nottara”, „Treptele Unirii”, alt recital de tulburătoare arheologie literară printre comorile Poeților români adunate de cel bolnav de Shakespeare în două scenarii de versuri nemuritoare, devenite minunate spectacole realizate de Teatrul Nottara și de Teatrul Național „Marin Sorescu”.

Read more: „Domnul Shakespeare“ îi recită cu patos pe Eminescu şi Nichita