Main menu

header

Micuţul teatru din Cahul, ovaţionat în centrul Bucureştiului!

...Încă un Proiect de ecou al Teatrului Nottara (director - Marinela Țepuș): „100 de ani împreună. CENTENARUL MARII UNIRI”! Eveniment ce a adus pe scena de la „Nottara”, în ultimele patru luni, patru teatre din Basarabia: Centrul de Cultură și Artă „Ginta Latină” Chișinău, Teatrul Na­țional „Satiricus „I.L. Caragiale” Chișinău, Teatrul Muzical-Dramatic „Bog­dan Petri­ceicu Hasdeu” Cahul și Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Bălți. Am urmărit și am lăudat în scris spectacole ale trei dintre trupele amintite. Numai pe la Cahul nu mi-a fost drumul, în orășelul de la 175 de kilometri de Chișinău, urbe cu vreo 50.000 de locuitori. Acolo, în Capitala de Sud a Basarabiei, în 1987 s-a înființat un teatru profesionist, ce și-a pus pe frontispiciu nu­mele lui Bogdan Pe­triceicu Hasdeu; scri­itorul care, în 1857, a fost câteva luni ju­decător în Cahul și a cărui comedie „Trei crai de la Răsărit” a fost adaptată în „Mun­tele și valea” - piesa ce a inaugurat noul teatru cahluian, la 17 octombrie 1987!

Read more: Micuţul teatru din Cahul, ovaţionat în centrul Bucureştiului!

Spectacolul cărţii şi teatralitatea Poeziei!

...În orașul lui Alecsandri și Bacovia, timp de trei zile, unul dintre cele mai frumoase Evenimente culturale ale anului: Simpozionul Național de Estetică (Ediția a XXIII-a), Bacău, 17-19 octombrie. Organizată de Centrul de Cultură „George Apostu” Bacău, Gala de pe Bistrița a reprezentat, cred, cel mai serios și mai profund moment realizat în primul an dedicat Centenarului Marii Uniri. La Centrul „George Apostu” (una dintre operele creatorului de frumos Gheorghe Geo Popa, alături de Simpozionul Național de Estetică, revista de cultură „Vitraliu” și Grădina cu statui!), la Teatrul „Bacovia” și în două Universități („George Bacovia” și „Vasile Alecsandri”), în fața unui evantai rar de academicieni, profesori universitari, scriitori și artiști plastici din România și din Basarabia, s-a născut un Regal de cultură, din care nu putea lipsi teatrul, logic, din moment ce fondatorul Gheorghe Geo Popa este un fost actor de mare succes.

Read more: Spectacolul cărţii şi teatralitatea Poeziei!

Oraşul-Muzeu al culturii în care Eminescu a fost sufleur!

...Nu-i vorba despre Oravița, orașul în care, în 1817, s-a înființat întâiul Teatru din România. Acolo, marele poet a stat în cușca sufleurului doar două zile (1 și 2 septembrie 1868), la reprezentațiile Trupei Mihai Pascaly din care făcea parte. Mihai Eminescu a fost angajat, însă, în 1864, la teatrul din orașul natal, Botoșani, un fascinant Muzeu al Culturii. În Botoșani s-au născut George Enescu, Nicolae Iorga și pictorul Ștefan Luchian (în fosta comună Ștefănești, aflată la 2 kilometri). Firesc ca, în Botoșani, Teatrul să cunoască o frumoasă Istorie de nu mai puțin de 180 de ani! Despre ea s-a vorbit mult, cu sufletul plin, în 11 octombrie, toamna aceasta, când s-au sărbătorit 60 de ani de la ctitorirea Teatrului „Mihai Eminescu”, eveniment prins în Zilele Teatrului „Mihai Eminescu”, ediția a III-a. Un tulburător mo- ment, admirabil organizat de neobositul și inventivul director al teatrului, Traian Apetrei, cu trecerea în revistă a unei fascinante pleiade de actori, regizori, scenografi, de-ai locului și din toată țara, veniți la Botoșani să facă frumoasă carieră.

Read more: Oraşul-Muzeu al culturii în care Eminescu a fost sufleur!

La „Bacovia“, Istoria, ovaţionată pe scenă!

...Toamnă de aur în Teatrul moldav! La 9 octombrie, pe mal însorit de Bistriță, s-au celebrat 70 de ani de la inaugurarea Teatrului Bacovia din Bacău!...

Read more: La „Bacovia“, Istoria, ovaţionată pe scenă!

Şi de-ar veni sfârşitul lumii, Iubirea nu va muri!

...Noua stagiune a început șocant la Naționalul bucureștean, cu o capodoperă a lui Shakespeare, „Romeo și Julieta”, montată pe prima scenă a țării cu 122 de ani în urmă! Spectacol rar și cel al lui Vlad Mugur, din 1967, cu regretata Silvia Popovici în rolul Julietei și fermecătorul Ion Caramitru, junele Romeo. Acum, la început de toamnă 2018, când am intrat în Sala Mică, transformată într-un veritabil câmp de bătălie, delimitat pe fundal de o uriașă ușă, m-am ferit să nu lovesc scaunele, lucrurile răsturnate până în buza primului rând al spectatorilor. Clar, fusese o luptă violentă, ce avea să se reia și sub ochii publicului, cu o încăierare în toată regula, cu vorbe rare scăpate sub lama cuțitelor, a loviturilor cu pumnii, genunchii și capul, un caft ca în docurile Marsiliei sau Hamburgului, de ce nu, și Brăilei, cu valuri de sânge, urma să lovească și o bâtă de baseball, într-o violență nesfârșită, bărbați și femei fumau și beau la greu, se drogau, făceau sex oriunde, bărbați cu bărbați, femei cu femei, ignorând moartea ce plutea peste toți, sub acorduri muzicale violente și ele...

Read more: Şi de-ar veni sfârşitul lumii, Iubirea nu va muri!

Ineditul Festival al Teatrului cu cei mai mulţi admiratori!

...În avalanșa Festivalurilor teatrale din România, unul este absolut inedit. Chiar dacă nu-i de sine stătător, acest Festival a ajuns la ediția a IV-a, tot atâtea câte numără și remarcabila Reuniune de la Chișinău a Teatrelor Naționale din România și Basarabia. Firesc, pentru că Festivalul Teatrului Național de Radio se desfășoară, de patru ani, dimineața, ca un frate al Galei Teatrelor Naționale de pe ambele maluri ale Prutului. Anul acesta, Teatrul Național Radiofonic București a oferit un remarcabil program cu șapte spectacole, două dintre ele, impresionante, dedicate Centenarului Marii Uniri. Este vorba despre două superspectacole-document bazate pe scenariile de profundă ținută emoțională și bogăția faptelor istorice, multe necunoscute, semnate de Mariana Onceanu, în regia artistică a lui Petru Hadârcă și cu impecabilul coordonator de proiect Magda Duțu: „Lumină pentru Basarabia” și „27 Martie 1918 - Întoarcerea Acasă”! Ambele beneficiind de distribuții de elită, cu Ion Caramitru, Rodica Mandache, Mircea Constantinescu, Tache Florescu, Tania Popa și mulți alții. În primul spectacol și cu o extraordinară mărturie verité înregistrată, cea a lui Anton Crihan, deputat în Sfatul Țării! Istorie adevărată, tulburătoare până la lacrimă, trăită, povestită, acum, impecabil, în nobil An aniversar.

Read more: Ineditul Festival al Teatrului cu cei mai mulţi admiratori!

Limba Română, Caragiale şi Eminescu, Stelele Galei Teatrelor Naţionale!

...A IV-a ediție a Reuniunii Teatrelor Naționale, din România și Basarabia, desfășurată (19-30 septembrie 2018) la Chișinău, a oferit două premiere absolute. Au participat toate cele 10 Teatre Naționale de pe ambele maluri ale Prutului: 7 din România (București, Iași, Cluj, Târgu Mureș, Sibiu, Craiova și Timișoara), 3 din Republica Moldova (două din Chișinău, Teatrul Național „Mihai Eminescu” și Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale”, unul din Bălți, Teatrul Național „Vasile Alecsandri). Pentru întâia dată, în Gală toate spectacolele cu piese românești! De la nemuritorul Caragiale la aplaudații Al. Kirițescu („Gaițele”, text montat de Naționalul craiovean), Mihail Sebastian (cu „Steaua fără nume” de la Naționalul din Târgu Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”) și Teodor Mazilu (cu „Proștii sub clar de lună”, producția Naționalului „Mihai Eminescu” din Timișoara), mai tinerii dramaturgi Gabriel Sandu (debutant cu piesa „Tatăl meu, preotul”, montat la Târgu Mureș), Elise Wilk (cu „Avioane de hârtie”, la Naționalul „Radu Stanca” din Sibiu), actrița Ada Lupu, autoarea piesei „Povestea păsării fără cuib”, one-woman-show-ul de la Naționalul ieșean, și alte nume. Nu putem omite „Cealaltă țară”, o interesantă dramatizare a trei dintre romanele semnate de Herta Muller, câștigătoarea Premiului Nobel pentru Literatură, spectacol realizat în Cetatea Băniei.

Read more: Limba Română, Caragiale şi Eminescu, Stelele Galei Teatrelor Naţionale!

Când artele frumoase înnobilează istoria!

...2018 nu înseamnă An Centenar doar pentru România. Alte 9 țări europene sărbătoresc, în 2018, 100 de ani de la independența lor: Austria, Cehia, Letonia, Lituania, Estonia, Polonia, Republica Moldova, Slovacia, Ungaria. De aici, o superbă Idee născută la București: timp de opt zile (10-17 septembrie), Festivalul Capitalelor Națiunilor Centenare, în București, cu spectacole de toate genurile prin care Artele frumoase au înnobilat Istoria. Un Proiect de toată lauda înscris în zona de deschidere europeană a României şi a Bucureştiului în măsură să transmită un nobil semnal al unităţii europene, al diversităţii şi creativităţii ţărilor din zona Central şi Est europeană, precum şi, dincolo de disensiunile istoriei, valorile umaniste comune. „Festivalul este o întâlnire a identităților și energiilor creatoare, din titlu reținând două idei: Națiuni - independență și unitate - și Centenar - peren”, cum a subliniat Ioan Critescu - directorul Festivalului Capitalelor Națiunilor Centenare și al Muzeului Național al Literaturii Române, scenă a Evenimentului alături de Naționalul bucureștean, Teatrul de Comedie, Teatrul Dramaturgilor Români, Biblioteca Centrală Universitară.

Read more: Când artele frumoase înnobilează istoria!

„Gaiţele“ lui Caragiale!

…Am salutat, în acest colț de pagină, cu sufletul plin, grija Primăriei Capitalei de a dezvolta printr-o diversitate de spectacole, în regim de gratuitate, o frumoasă educație estetică copiilor și tinerilor. A fost, vara aceasta, o reușită ediție, a X-a, a Festivalului Internațional de Teatru Stradal (13 iulie - 5 august). Pe final de Vacanța mare a venit și spectaculosul Festival „Bucureștii lui Caragiale”, ediția a VII-a, în perioada 27 august - 2 septembrie, în Parcul Cișmigiu și Sala Teatrului Ion Creangă, organizator împreună cu Primăria.

Read more: „Gaiţele“ lui Caragiale!

Cum va răsuna Gongul stagiunii de toamnă?

…Dacă este septembrie, automat ne pregătim de noua stagiune teatrală, cea de toamnă, ce se va lansa în jur de mijlocul lunii. Firesc, noul Gong în teatrul românesc ar trebui să rezoneze mai bogat, mai profund cu ideea Centenarului Marii Uniri. Credeam că și în stagiunea de primăvară vom avea spectacole pe măsura Evenimentului, doar s-au făcut atâtea promisiuni și s-au solicitat serioase fonduri. Numai că, la o trecere în revistă a primăverii noastre teatrale, în materie de Centenar nu am reținut decât două spectacole cu adevărat reprezentative. „Treptele Unirii”, un excelent recital de poezie realizat de Emil Boroghină, fiorul Evenimentului pornind de la Eminescu, Alecsandri, Goga, Arghezi, vibrând prin versurile lui Marin Sorescu, Adrian Păunescu, Cezar Ivănescu și mulți alții până la 30 de poeți unul și unul. Spectacol aplaudat la „Nottara”, la Naționalul craiovean și prin Europa.

Read more: Cum va răsuna Gongul stagiunii de toamnă?

Nemuritorii Constantin Tănase şi Grigore Vasiliu Birlic în minunatele Festivaluri de la Vaslui şi Fălticeni

...Două Legende ale Teatrului Românesc: Constantin Tănase și Grigore Vasiliu Birlic, comici nepereche, născuți în Moldova!

...Constantin Tănase, Regele satirei românești, s-a născut la 5 iulie 1880, la Vaslui. A vrut să urmeze cariera militară, dar a fost respins la vizita medicală la Liceul Militar din Iași. El va pune bazele Trupei Cărăbuș, din Capitală, în 1919, și, mai ales, va face din cupletul politic o fascinație virulentă! Poate uita Istoria acel cuplet „Davai ceas” care i-a scandalizat pe gradații Armatei Roșii?!

Read more: Nemuritorii Constantin Tănase şi Grigore Vasiliu Birlic în minunatele Festivaluri de la Vaslui şi...