Main menu

header

mircea_m_ionescu… Cu ani buni în urmă, a făcut carieră filmul „Un taxi pentru Tobruk”, cu Lino Ventura şi Charles Aznavour. Mai zilele trecute am văzut alt „Taxi”, care cred că va avea mare succes nu pe ecrane, ci în sălile de teatru. Este „Taxi Blues”, o foarte interesantă coproducţie Magnus Cultural Association Hamburg - Compania „Maşina de vise” Bucureşti - Teatrul „George Ciprian” Buzău. Piesa care stă la baza acestui excelent spectacol a fost scrisă pentru Ştefan Iordache (care n-a mai apucat să o citească!), a obţinut, anul trecut (cu titlul „Karstadt Blues”), locul III la Concursul „Dramaturgie în doi” de la Teatrul Tudor Vianu Giurgiu şi aparţine unui autor român din Germania: Ana Maria Bamberger. Nume prezent pe afişele bucureştene („Portretul Doamnei T.”, cu Olga Tudorache, „Peşte cu mazăre”), piteştene („Duminică la ora trei”, „Belvedere”), dar şi pe ale celor din Berlin, Hamburg sau Praga.

... Acum, sub bagheta regizorală a inventivului Dan Tudor, „Karstadt Blues” a căpătat un nume mult mai atractiv de afiş, „Taxi Blues”, şi a devenit mai teatral, ideile mişcându-se şi sentimental, dimensiune la care a contribuit cum laudae remarcabilul actor Marius Bodochi, secondat deloc surprinzător (pentru mulţi!) de directorul de scenă-actor. Trama piesei o reprezintă imposibilitatea exilului pentru un mare actor. Şerban Ion Vasilescu, actor de top în România, ajunge, undeva, în Germania, la fiica sa. Nu se simte bine, căci nepoţii săi nu vorbesc româneşte, ci nemţeşte, şi, mai ales, pentru că-i lipseşte scena miracolelor, aroma ei inconfundabilă dată de zei. În Ajun de Crăciun, în stradă, lângă un supermarket, într-o staţie unde lumea aşteaptă taxiuri şi autobuze, marele actor se întâlneşte cu Ion Iosif, alt emigrant român, un muncitor care, chipurile, vrea să plece acasă, de Sărbători, cu autocarul. Deşi de ranguri diferite, cei doi intră-n vorbă, se împrietenesc sub apăsarea exilului, mănâncă un sandviş, fumează, beau, cântă, aşteptând un taxi pentru viitor. La un moment dat, Nelu îi spune Maestrului că un cunoscut de-al lui şi-a rupt piciorul şi, deşi are bilet de autobuz, nu mai poate pleca în România. Aşa că îi face biletul cadou Actorului, care va descoperi prin mobilul uitat al zilierului că totul a fost „regizat” de teatrul din România, care voia şi el ca reputatul actor Şerban Ion Vasilescu să joace Regele Lear. Rolul acela, ca o furtună de transfigurare şi forţă actoricească, prin care Marius Bodochi a deschis seara de graţie „Taxi Blues”. Seară de suflet, cu tensiuni grave şi cascade de râs (debordant comicul natural al actorului Dan Tudor), dar şi de cuget fin, contrastele devenind superbă simbioză artistică. E marele merit al celor doi minunaţi creatori de teatru, Marius Bodochi şi Dan Tudor, într-un spectacol de actori-regizori şi regizori-actori, în „Taxi”-ul lor de lux, lansat în ovaţii la public cu avanpremiera de la Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu, accelerat la Nottara şi ajuns la turaţie maximă, săptămâna trecută, în premiera din Crângul Buzăului...