Main menu

header

…Festivalul Naţional de Teatru (FNT) a intrat în istorie. L-am primit cu sufletul plin, încântat că există, în pofida crizei, dar nu l-am privit fără necesara „raţiune pură”. Acum, după cele 32 de spectacole oferite de 21 de teatre (opt bucureştene, trei din Cluj-Napoca, două din Timişoara, câte unul din Paris, Braşov, Brăila, Iaşi, Ploieşti, Sf. Gheorghe, Sibiu, Tg. Mureş), se pot spune multe. Au existat lumini, unele fascinante (montările Cătălinei Buzoianu, lui Tompa Gabor, Alexander Hausvater, Alexandru Tocilescu, Alexandru Darie, Andrei Şerban, Cristi Juncu; scenografia lui Dragoş Buhagiar, la Sibiu), însă şi umbre, câteva jenante. Într-un fel, un Festival sub semnul cifrei 3…

…Trei „Cântăreţe chele”. În Anul Eugen Ionescu(o). În 3 limbi. În franceza trupei „Les Intempestifs”, care a forat cu rafinament sensurile şi semnificaţiile inedite ale cuvintelor celui numit părintele teatrului absurd. În minunata română, prin extraordinarul spectacol oferit de Tompa Gabor, cu trupa Naţionalului „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Un remake după „Cântăreaţa cheală” montată seducător de marele regizor, acum 17 ani, la Teatrul Maghiar de sub Feleac, fixând acţiunea într-o casă cu fermecătoare păpuşi (excelentă Elena Ivanca-Doamna Smith), care se joacă precum ilustrul dramaturg cu cuvintele. Un spectacol cu un final uluitor, regizorul derulând montarea „pe repede înapoi”, într-o viteză ca la suta de metri. Piesă jucată şi în nemţeşte, cu varianta Teatrului German din Timişoara, în regia lui Alexandru Dabija.

…„Trei surori”, celebra piesă a lui Cehov. În două propuneri. Una a aceluiaşi fantastic Tompa Gabor, pe scena „Maghiarului” clujean, producţie de vis ce a cucerit, de altfel, în primăvară, şi Premiile UNITER pentru regie şi pentru „cel mai bun spectacol”. Aceeaşi piesă şi în foarte interesanta direcţie de scenă a Adei Lupu, pe scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara, interpreta Irinei (Claudia Ieremia) lansându-se, cred, spre nominalizările UNITER 2010!

…Numai trei dramaturgi autohtoni prezenţi în acest Festival Naţional (admiţând că Eugen Ionescu şi Matei Vişniec sunt „românii de la Paris)!?! Numele lor: Bogdan Georgescu, prezentat de Naţionalul ieşean cu „România! Te pup”; Geanina Cărbunariu, totodată şi regizoarea piesei „Poimâine, alaltăieri”, la Teatrul Mic; Mihaela Michailov, selecţionată cu… două piese (?), „Faceţi loc!”, la Teatrul Luni, şi „Cum traversează Barbie criza mondială”, pe scena timişoreană, considerat cel mai inept spectacol din Festival, după aprecierea mai tuturor criticilor prezenţi! Care Festival a oferit şi o premieră mondială (pe lângă jenanta montare „Turandot”, a teribilistului ucrainian Zholdak, la Sibiu!): a acreditat mulţi ziarişti la sărbătoarea teatrului românesc, însă pe unii i-a lăsat (după ce criterii?) fără locuri!?! Incredibil, descalificant pentru organizatori.