Main menu

header

...Ultima premieră de la Naționalul bucureștean, „Matilda și groparii”, a prilejuit un evantai de constatări! În primul rând, am asistat la debutul în dramaturgie al ziaristei Stela Giurgeanu, de la revista „Dilema veche”, care, deși nu mai urcase cu un text pe scenă, devenise brusc un „nume”, fără nicio dilemă, nouă sau veche! Câștigând două Concursuri „Cea mai bună piesă românească a Anului”, organizate de UNITER, în 2015, cu textul „Timpul nebunilor” (ce s-a bucurat doar de un spectacol-lectură la TNB), iar în 2018 cu piesa „Matilda și groparii”, ajunsă pe prima scenă a țării, în acest februarie!... Este Povestea a trei femei abuzate de partenerii lor, subiect dureros în toată lumea. Numai că aceste „Trei surori” (Sonia, Olga, Nora), obsesia cehoviană declarată a autoarei (în excelentul Caiet-program), se răzbună prin crime neaflate de autorități (!?!). Ele și-au îngropat în uitare și în suferință, în mascare față de ochii lumii, adevărurile dureroase, Iubirea, Tinerețea și Viața, trăind într-un veritabil „cavou” sub cerul liber, pe terasa din fața casei ferecate, unde se mai află un cadavru!?! Își vor redescoperi, totuși, visul, Iluzia de libertate, după promisiunea lui Peter, logodnicul Matildei (fata lui Sonia), avocat, că le va rezolva cazul (Sic!).

...Tot un Debut, unul „cum laudae” pe prima scenă a țării și pentru remarcabilul actor Mircea Rusu, acum în ipostaza regizorului, care, totodată, este și directorul artistic a Naționalului „I.L. Caragiale”. Mircea Rusu a creat o impresionantă atmosferă în ton cu subiectul, a lucrat impecabil cu actorii, reușind un minunat „trio feminin”, Sonia-Olga-Nora, beneficiind și de trei actrițe încântătoare: Amalia Ciolan (aceeași formidabilă forță scenică și în rolul Soniei), Cesonia Postelnicu (plină de șarm personal în Olga) - Erika Băieșu (categoric revelația serii, interpretând rolul Nora, prin amestec fin de mister, naivitate, sensibilitate prematură, licăr de speranță), un alt merit al regizorului care a redat strălucire unei excelente actrițe cam ocolită de directorii de scenă! Un mare merit al regizorului-debutant la Teatrul Național este că a lucrat la scenă cu... dramaturgul (o „rara avis” pe la noi!), reușind să atenueze unele contradicții din text, într-un veritabil Laborator de studiu pe text datorat Centrului de Cercetare și Creație Teatrală „Iosif Sava”, o normalitate rară în teatrele noastre.

...Nu am uitat de cei doi tineri, Matilda și logodnicul ei Peter, interpretați de Fulvia Folosea și carismaticul Lari Giorgescu, cum merită laude și scenografia semnată Gabi Albu, susținând atmosfera apăsătoare.

...Premieră a oferit și un exemplu notabil pe care îl dă Naționalul bucureștean atâtor alte teatre, care nu își respectă Concursurile de dramaturgie organizate și nu pun în scenă piesa laureatului. Demonstrând, fără nicio dilemă, că și piesa românească oferă partituri generoase actorilor și regizorilor, când este tratată cu seriozitate și încredere!