Main menu

header

…Când amiteşti la noi de piesa „Leonce şi Lena”, a germanului Georg Buchner, automat revine în memorie acel regal artistic oferit de Liviu Ciulei, la „Bulandra”, cu fermecătorii Ion Caramitru, Irina Petrescu, Virgil Ogăşanu, Ileana Predescu şi Marin Moraru în distribuţie. Comedia romantică, scrisă în 1836, a devenit, în 1970, sub geniul lui Ciulei, un superspectacol polemic, politic, taxând sarcastic o societate putredă. Cu rară elocvenţă artistică, Liviu Ciulei se revolta în special la ideea conducerii societăţii de către lideri neghiobi şi de leneşi, preocupaţi să înăbuşe creativitatea individului. Un asemenea demers în acele vremuri totalitare pare şi acum neverosimil!

…În cele patru decenii scurse, povestea prinţului Leonce, fiul regelui tâmp din împărăţia Popo, silit să se căsătorească imediat cu prinţesa regatului Pipi, fuga sa în Italia şi finalul fericit în care Leonce smulge acordul mariajului din dragoste cu prinţesa Lena i-a atras şi pe alţi regizori români. Numai în Capitală, în ultimii cinci ani, de trei ori „Leonce şi Lena”! Unul, acum patru ani, al lui Alexandru Dabija, la „Odeon”, cam grăbit şi dezarticulat, altul, stagiunea trecută la „Nottara”, sub bagheta lui Felix Alexa, iar ultimul, vara asta, la „Comedie”.

…Ultimul spectacol „Leonce şi Lena” a însemnat şi primul valoric după mitul Ciulei. Şi aceasta pentru că irezistibilul creator Horaţiu Mălăele nu şi-a propus o concurenţă cu Maestrul şi nici cu colegii de generaţie, ci a avut intenţia de a crea „un public doritor de carte, de ştiinţă, de a afla şi de teatru, în preajma unui text mare”. Cu stilul inconfundabil, Horaţiu Mălăele oferă o comedie tonică, în care râdem în cascadă de lene şi de neghiobie, dar vibrăm şi la fiorul dragostei. Se joacă, cu o poftă molipsitoare, într-un ritm debordant, se joacă şi cu publicul electrizat din plecare de excelentul „monolog despre lene”, se dansează, este multă muzică, detaliile sunt şlefuite în armonia comicului fin, într-un decor şi costume pe măsură, cu „poante” de mare efect, memorabilă fiind scena din final, când Leonce şi Lena, mascaţi, capătă trupuri de păpuşi. E un spectacol de zile mari semnat de regizorul Horaţiu Mălăele (altă „lovitură” a sa, după „Revizorul”, pus tot la Comedie!), atacat cu tineri, cunoscuţi fiind doar seducătorii Dorina Chiriac (guvernanta) şi Mihai Bendeac (Regele), care ne-au făcut să râdem cu lacrimi. O echipă în care am aplaudat jocul Crinei Semciuc (Lena), al lui Bogdan Cotleţ (Valerio), Şerban Georgevici (Preşedintele) şi Medei Victor, cea din filmul de debut al lui Mălăele, „Nunta mută”.

…În final vă propun un nume pe care pariez: Lari Georgescu, interpretul lui Leonce. Inteligenţă scenică, forţă şi sensibilitate, ironie, căldură, dicţie ireproşabilă, o uluitoare plastică a trupului, un dansator fascinant. Pariez că va ajunge un mare actor!... Singurul regret: lipsa unui caiet program la această ultimă premieră de la Comedie, din care să cunoască publicul şi tinerii conduşi la ovaţii de Horaţiu Mălăele. Va fi programul în septembrie, când se reia stagiunea, iar „Leonce şi Lena”, sunt sigur, se va juca mult, mult, tot cu „casa închisă”!