Main menu

header

…Lângă Turnul Chindiei, lumea teatrului s-a adunat în „Babel”, Festivalul Artelo Spectacolului, ediția a IX-a (2-9 iunie), cu 19 țări participante. Gală a cărei temă a fost Imaginea, în anii trecuți cuvântul de ordine fiind Vorbirea, Sunetul, Corpul, Culorile. În deschidere, cineva a opinat că acest festival s-ar putea să fie mai puțin interesant pentru… dramaturgi! Gând contrazis în prima zi, când Târgoviște s-a alăturat frumoasei nebunii a Teatrului Dens (un spectacol realizat în numai şapte zile!), provocare lansată la Moscova de reputatul om de teatru rus Oleg Loevski (regizor, dramaturg, critic de teatru). În România, ideea lui a pornit la Satu Mare, apoi, patru veri pline la „Nottara”, în aprilie apărând și Bacăul cu frumosul „Trei surori”.

…În Festivalul dâmbovițean, Laboratoarele Babel-Imago cu trei regizori - un basarabean și doi ruși - care, cu actorii teatrului gazdă, „Tony Bulandra” (director - Mihai Constantin Ranin), au trudit șapte zile-lumină și tot atâtea nopți albe pentru a zămisli Minunea: o schiță de spectacol în şapte zile, ce poate fi dezvoltată într-o reprezentație de ținută. Balul de la Babel l-a deschis remarcabilul regizor Dumitru Acriș (actor și regizor la Chișinău, unde a absolvit și Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, dar și-a perfecționat regia la cea mai prestigioasă școală de teatru din Rusia - Universitatea Națională de Artă Teatrală GITIS Moscova). Dumitru Acriș a venit cu un decupaj plin de idei al celebrei piese dostoievskiene „Crimă și pedeapsă”, respectând textul, dar găsindu-i rezonanțe în întreaga istorie, de la imaginile verité cu tirani ai tuturor timpurilor (Hitler, Mussolini, Brejnev, Gorbaciov etc.), înlocuiți cu ironice aure de sfinți pe care neliniștitul Raskolnikov (excelent tânărul Eugeniu Cozma în acest rol), cocoțat pe schele, le notează cu o cretă. Cu același regizor poate fi un valoros spectacol!... Apreciat și „Ziua aceea”, pentru critica societății ruse de azi, dar și a sclipirii regizorului rus Oleg Eremin de a dubla acțiunea din scenă cu păpuși și mici coruri ca un alter-ego al personajelor principale. Prea lung, însă, unele idei repetându-se fără ecou… A treia schiță de spectacol, unul de stradă, „Nunta”, pornită excelent, amintind de filmele lui Kusturița. Din păcate, final eclectic, regizorul rus Kiril Vîtoptov (născut în Kazahstan) plătind tribut necunoașterii frumoaselor dansuri românești. Spectacol, însă, cu priză la public!

…Aceste trei producții ale Laboratorului Babel-Imago, plus spectacolele de teatru-teatru (bijuteria lui Alex Dabija, „Piatra din casă” de Vasile Alecsandri, montată la „Toma Caragiu” Ploiești; „Colonelul și păsările”, piesa bulgarului Hristo Boicev, regizată cu imaginație de tânărul, dar valorosul Vlad Popescu la „Ariel” Râmnicu Vâlcea; cele două producții ale gazdelor - „Sonata Kreutzer” după Lev Tolstoi, montată cu rafinament de M.C. Ranin și modernul „Othello” în regia armeanului Shahverdyan) au îmbogățit cert imaginea de ansamblu într-un fermecător „Babel” al Imaginii!