Main menu

header

...2018 nu înseamnă An Centenar doar pentru România. Alte 9 țări europene sărbătoresc, în 2018, 100 de ani de la independența lor: Austria, Cehia, Letonia, Lituania, Estonia, Polonia, Republica Moldova, Slovacia, Ungaria. De aici, o superbă Idee născută la București: timp de opt zile (10-17 septembrie), Festivalul Capitalelor Națiunilor Centenare, în București, cu spectacole de toate genurile prin care Artele frumoase au înnobilat Istoria. Un Proiect de toată lauda înscris în zona de deschidere europeană a României şi a Bucureştiului în măsură să transmită un nobil semnal al unităţii europene, al diversităţii şi creativităţii ţărilor din zona Central şi Est europeană, precum şi, dincolo de disensiunile istoriei, valorile umaniste comune. „Festivalul este o întâlnire a identităților și energiilor creatoare, din titlu reținând două idei: Națiuni - independență și unitate - și Centenar - peren”, cum a subliniat Ioan Critescu - directorul Festivalului Capitalelor Națiunilor Centenare și al Muzeului Național al Literaturii Române, scenă a Evenimentului alături de Naționalul bucureștean, Teatrul de Comedie, Teatrul Dramaturgilor Români, Biblioteca Centrală Universitară.

… Peste 50 de poeți din 10 țări, recitaluri, concerte de jazz, colocvii, expoziții sărbătorind 100 de ani de independență. Un veritabil Festival de film de elită: „Cenușă și diamante”, regia Andrzej Wajda, „Reconstituirea” lui Lucian Pintilie, „Dragostea unei blonde”, regia Miloš Forman, „Nunta mută”, regia Horațiu Mălăele, „Structura cristalului”, regia Krzysztof Zanussi, filmele ce au mărit valoarea estetică a Galei 100 de la București.

…Nu putea lipsi nici Teatrul, în cazul Thaliei titulatura corectă a Evenimentului fiind Teatre din țările Centenare în Festival, participând trupe din numai cinci țări: Polonia, cu „Noaptea străbunilor” de Adam Mieckiewicz, producția Teatrului Wiecszalin; Slovacia, cu „Războiul nu are chip de femeie” de Sventlana Alexiecich (Teatrul Slovac de Cameră); Lituania - „Clasa noastră” (Teatrul Dramatic Vilnius); Republica Moldova - „Căldură în noiembrie” de Yana Dobreva, producția Teatrului „Eugene Ionesco” din Chișinău; România cu patru spectacole: două de la Teatrul Dramaturgilor Români („Fata Morgana” de Dumitru Solomon, în regia valorosului Victor Ioan Frunză, și „Despre tandrețe” de Matei Vișniec, regia Felix Alexa), unul de la Teatrul de Comedie („Mult zgomot pentru nimc” de Shakespeare, în regia vestitului Andrei Șerban) și un necunoscut „Corp uman” cu textul tinerei regizoare Catinca Drăgănescu!... Să ai un asemenea Eveniment la București și să nu prezinți Europei, în ineditul Festival, „Regele moare”, o capodoperă a lui Eugene Ionesco, montată cu succes pe prima scenă a țării, sau bijuteria de spectacol de la Teatrul Odeon „Jurnalul lui Robinson Crusoe” de Gellu Naum, în regia lui Mihai Măniuțiu și scenografia de excepție a lui Adrian Damian, duce la gândul că sublima idee a unui asemenea Festival de excepție nu a beneficiat, poate, și de o selecție pe măsură!