Main menu

header

…Sunt locuri unde mai rar ajung cronicari și regizori de top, dând impresia că acolo, departe de centru, cel puțin în materie de teatru „nu se întâmplă nimic”, vorba lui Sadoveanu. Și totuși, există și orășele unde se mai întâmplă câte ceva demn de luat în seamă. Unul dintre acestea, recent, sus, în Nord de țară, Botoșaniul! Acolo, la Teatrul „Mihai Eminescu” (director - ziaristul și scriitorul Traian Apetrei), a avut loc o premieră cu mare succes de public. În primul rând, pentru că s-a ales o comedie mereu actuală, „Titanic Vals”, a unui excelent comediograf, Tudor Mușatescu (1903, Câmpulung Muscel - 1970, București), cel care, la 20 de ani, debuta în dramaturgie, la Paris, cu „Focurile de pe comori”.

Autorul, mare maestru al „loviturilor de teatru”, în stare să facă din tragedie comedie și să ucidă tragicul sub un râs sănătos. Unii l-au considerat un continuator demn al comediei de moravuri (și năravuri?!) lansată de marele Caragiale, numai că multiplul literat s-a declarat sedus și de Alecsandri, unii critici opinând că debordanta Chiriachița, soacra din „Titanic Vals”, ar fi apărut din umbra Chiriței la Iași. Cert este că „Titanic Vals”, scrisă în 1932 (devenită și film în 1964), parcă a fost redactată ieri. Atunci, ca și acum, corupția, demagogia, ipocrizia, minciuna crasă defineau politicianismul. În contrast cu Spiridon (Spirache) Necșulescu, omul simplu, funcționarul tern de la Prefectură, care se pomenește din naufragiul Titanicului cu o moștenire de 50 de milioane de lei de la fratele dispărut. Numai că, în opoziție cu familia, cu politicienii din târgul provincial (Câmpulungul natal al scriitorului, se zice), el întoarce spatele perfidei politici, dorind să-și vadă de bucuriile sufletului, declarând alegătorilor în scurtul speech: „Vă rog să nu mă votați, fiindcă nu merit să intru în Parlament!”… Această atitudine contra-vremurilor (un clou de zile mari al lui Mușatescu!) îi aduce alegerea printre fariseii orășelului!…

…Cu acest extraordinar text a urcat, în Nord de țară, un regizor de top, Dan Tudor (care a montat cu har și cu pasiune la Naționalul bucureștean, „Metropolis”, „Nottara”, „Comedie”, în mai toată țara, dar și în Irlanda, Germania, Canada, Noua Zeelandă etc.). Și a reușit un spectacol pentru sufletul publicului, potențând comicul debordant al lui Mușatescu și cu o găselniță absolut nebună, nebună: regizorul Dan Tudor nu a uitat că este și un fermecător actor de comedie și a înlocuit din mers o actriță care s-a îmbolnăvit, asumându-și el interpretarea Chiriachiței! Un travesti de senzație, de la micile detalii la orice replică, la mers, orice privire, superactorul de comedie Dan Tudor a inventat în permanență, „aruncând” sala în aer, ba extaziind și colegii de scenă. Dintre care am reținut și jocul lui Dragoș Radu (Decebal), Crenola Muncaciu (Dacia), Petronela Lorena Chiribuță (Sarmisegetuza), Silvia Răileanu (Gena), Cezar Amitroaie (Spirache), Răzvan Amitroaei (Dinu) etc. Într-un spectacol actual, în care s-a râs sănătos, nonstop…