Main menu

header

cotnari wide

…După deschiderea celei de a 27-a ediții a FNT (Festivalul Național de Teatru, 20-30 octombrie), cu spectacolul-minune „Hamlet/Collage”, prezentat de Teatrul de Stat al Națiunilor din Moscova, n-am fost singurul care a declarat că o lună nu mai merg la un spectacol „made in Romania”! Impresia a fost uluitoare, s-a plâns de atâta Frumos, emoție și Idee, pe piscurile amețitoare unde a ajuns Teatrul, meditând, în același timp, cât de departe de Marea Artă teatrală contemporană sunt atâția regizori români, dintre care unii nu-și mai încap în piele.

…Spectacolul „Hamlet/Collage”, început la Montreal, finalizat la Moscova, a însemnat un Eveniment-unic, un Miracol creat de un Regizor de talie mondială (teatru, operă, film) - aflat întâia oară la București - veritabil om-orchestră, canadianul Robert Lepage, un geniu al teatrului contemporan, și fabulosul Actor rus Evgeny Mironov, format la celebra școală a lui Stanislavski, mai actuală ca niciodată!... Un director de scenă faimos la 60 de ani (Premiul Europei pentru teatru în 2007), dispus să lucreze doi ani pe un text celebru al lui Shakespeare, în Quebec și în Rusia, într-o fermecătoare traducere din rusă în engleză a faimosului poet Boris Pasternak… Și un Artist fabulos, care ne-a arătat valențele uluitoare ale ludicului în nebunia tehnicii moderne și forța Artei actorului când e privită ca… dar divin, ambii născând o ovaționată fantezie scenică. În fapt, Spectacolul a fost zămislit spre Capodoperă de 60 de oameni, autentici artiști ai mânuirii tehnicii contemporane, în măsură să creeze dilema Vis-Realitate!

…Un Hamlet în haine civile, construit și jucat într-un cub-miracol, în mișcare stelară, pe alocuri ireală, ce părea un satelit din care coboară personajele lui Shakespeare, plutind prin spațiul scenic, astronauții de astăzi, tehnica ultramodernă, inteligent și artistic folosită, amuțindu-ne cu imagini de senzație, în special momentul scufundării Ofeliei în abisuri reprezentând o veritabilă Capodoperă în materie. Sensurile umane ale acestui spectacol postromantism - cum l-au vrut creatorii lui - au depășit epoca Marelui Will, oferind subtile variante moderne ale nebuniei, spionajului, incestului, trădării sau dedublării, însă nu puteau atinge Miracolul fără contribuția mega-Actorului Evgeny Mironov (50 de ani), în stare să interpreteze, fascinant, 12 (douăsprezece!) personaje din nemuritoarea piesă a lui Shakespeare. El, directorul artistic al Teatrului Națiunilor din Moscova, șlefuit de regizori de marcă, de la Peter Stein și Robert Wilson la Declan Donnellan și Oleg Tabakov, fiind când Treplev din „Pescărușul”, Lopahin (din „Livada de vișini”), Ivan Karamazov, Caligula, interpretul a zece personaje în „Poveștile lui Șușkin” sau Maiakovski și Lenin pe marele ecran. Un Actor uriaș și un Regizor de ajuns Legendă au oferit la București, în deschiderea FNT-ului, adevărata altitudine la care a ajuns Teatrul autentic! Serioasă temă de meditație pentru mai toți regizorii, actorii și directorii de teatru din România!