Main menu

header

…În anticul Tomis, unde la fiecare pas cântă Istoria, Teatrul de Stat Constanța (întreprinzător director - excelenta actriță Dana Dumitrescu) a lansat, acum doi ani, un Festival atât de nobil și de complex în mesajul său: „Miturile Cetății”. Vara aceasta (19-27 iunie), ediția a II-a a Festivalului (selecționer - apreciatul critic dramatic Doru Mareș) a depășit așteptările… nouă zile de Festival în loc de șapte, câte au fost la debut; șapte teatre din străinătate, față de trei; 13 trupe românești, cu șase mai multe decât anul trecut. Calitativ, această Ediție a II-a a fost aureolată de truda organizatorilor de a comemora „cum laude” cei 2.000 de ani ce au trecut de la moartea marelui poet latin Publius Ovidius Naso, exilat, în anul 8 după Hristos, pe malul Mării Negre, zice-se pentru poezia „Ars Amatoria”, ce n-a convenit împăratului roman Augustus!?! În Tomis, Ovidius avea să scrie celebrele lui „Metamorfoze” - 15 cărți, cu 250 de legende. Mitologii, povești sublime despre cum Zeii i-au pedepsit pe oamenii potrivnici, transformându-i în animale și plante. Un asemenea tezaur literar nu putea scăpa teatrului, fapt dovedit din plin de mai toate spectacolele din partea a II-a a „Miturilor Cetății”, dedicate lui Ovidius.

Pornind de la spectacolul „Metamorphosis”, prezentat, în Edificiul Roman cu Mozaic, din Piața Ovidiu, de Teatrul italian „Euforia” din Lecce… Continuând cu tulburătorul Recital „Ovidiu, Tristele și Ponticele”, susținut de eminentul om de teatru Emil Boroghină (totodată și autor al scenariului), în coproducția Teatrului de stat Constanța și Naționalului craiovean, în regia de mare sensibilitate a Alinei Hiristea… Ca Festivalul să se încheie în apoteoză, cu „Metamorfoze”, megaspectacolul Naționalului sibian, o capodoperă a lui Silviu Purcărete. Spectacolul montat cu atâta succes mondial de eminentul regizor român, acum zece ani, în colaborare cu un teatru din Luxemburg, s-a jucat și în vara aceasta la Sibiu, într-o piscină, pe o veritabilă Arcă a lui Noe, Lumea încercând să scape de Apocalipsa din oameni. La Constanța, piscina a fost înlocuită cu Marea, simbol de libertate, finalul Festivalului petrecându-se în Portul Tomis, Poarta 1! Ca o sublimă acoladă între „Legendele Atrizilor” (1974) și „Hecuba” (1978), în două montări de senzație de teatru antic pe malul mării de tânărul pe atunci, celebrul de azi Silviu Purcărete!

…Dincolo de „altitudinea Ovidius” am mai aplaudat: „Eutopia”, după Aristofan, montat de grecul Yannis Margaritis la teatrul gazdă; excelentul musical „Omul din la Mancha”, prezentat de Teatrul „Regina Maria”, Oradea; „Furtuna”, de Shakespeare, în regia lui Szabo K. Istvan, la Teatrul „Tony Bulandra”, Târgoviște; comedia bufă „Falstaff”, în regia lui Ion Sapdaru, la Teatrul „Eugen Ionesco”, Chișinău; „Vivaldi și Anotimpurile”, spectacol de teatru coregrafic semnat Gigi Căciuleanu, la Naționalul din Târgu Mureș; cele două adaptări după „Zorba Grecul”, oferite de Teatrele din Dobrici (Bulgaria) și Baia Mare etc. Nouă zile, Constanța a fost „Cetatea Miturilor”, vechi și noi!