Main menu

header

...Am asistat încântat la un inedit festCo (ediția a XV-a), ce a coincis și cu 15 ani de când Teatrul de Comedie este condus cu răsunător succes de remarcabilul actor George Mihăiță. A fost întâia oară când acest Festival de Comedie Românească de mare ecou la public a avut prologul și epilogul asigurate de țări străine! A început cu un spectacol din SUA („17 Border Crossings”, realizat de Thaddeus Phillips) și s-a încheiat cu o premieră mondială, prezența întâia oară în România a trupei Star Theatre Beijing, de la Peking Opera, cu un fascinant spectacol de teatru tradițional („The Crossroad”), ovaționat. Între aceste borne de referință, un Program bogat, pentru toate vârstele și gusturile...

...Opt spectacole în Concurs... patru invitate... cinci Comedii de colecție - festin început cu „Gaițele”, de la Odeon, la 15 ani de viață scenică, și încheiat în delir, cu senzaționala reprezentație „Revizorul”, la 11 ani de la premieră, cu un uluitor Horațiu Mălăele (actor și regizor), prezent ca interpret în Festival și în „Dineu cu proști” - alături de Ion Caramitru - și în „Măscăriciul” lui de la Bulandra... Trei One man show... Patru Concerte stradale susținute de Vama, Alex Ștefănescu, Cargo și Ștefan Bănică Jr. Patru proiecții de filme... Comedia la teatrul radiofonic... Șapte spectacole în Secțiunea „festCo pentru copii și adolescenți”... „Liceenii în festCo”... „Comedia ține la tine-ri”... Lansări de carte, vernisajul Expoziției de caricatură Horațiu Mălăele... Un Laborator de creație, Concursul de texte dramatice... Și un Colocviu „Râd, deci exist - Puterea comediei în Secolul XXI”, organizat de Asociația Internațională a Criticilor de Teatru! Un Program absolut rar, prin diversitate și valoare, o Sărbătoare a teatrului românesc, mult gustată de un public dornic de comedie!

...Inedită, în această ediție, și decizia Juriului în privința Premiilor. Cum altfel, când toate (!?!) Premiile (cinci la număr: regie, scenografie, cel mai bun spectacol, actor, actriță) au revenit unui singur spectacol („Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte”, în regia lui Radu Afrim, producție a Naționalului din Târgu-Mureș, Compania Tompa Miklos)!?! Culmea e că spectatorii veniți la Festival n-au văzut acest spectacol, cu siguranță de excepție, căci nu a fost prezentat el, ci... o proiecție video! Or, dincolo de respectul pentru Competiție, eu merg la teatru să simt respirația actorilor, să le caut privirile, încordările live, altfel aleg filmul!... Cred că se puteau acorda măcar premii ex-aequo, având în vedere și alte spectacole din concurs: „Hagi Tudose”, de la Metropolis, în regia modernă a lui Dan Tudor, scenografia, modernă și ea, a Corinei Grămoșteanu, cu interpretările minunate ale lui Virgil Ogășanu, Virginiei Mirea și Alexandrei Apetrei; „Angajare de clovn”, de la TNB, cu o scenografie nemaiîntâlnită la noi, sau „Nina”, de la Teatrul de Comedie, cu o extraordinară Mihaela Teleoacă. Opinie ce nu poate fi considerată „nor” căutat într-un Festival însorit, însorit, ci o temă de meditație...