Main menu

header

...Se mai încheie și un An teatral în România. Cu multe lumini, chiar străluciri, dar și cu umbre. În pofida crizei financiare galopante și a dezinteresului autorităților pentru teatrul românesc, în țară au fost foarte multe Festivaluri. De la Oradea, Arad și Timișoara, la Cluj, Bacău, Brașov, de la Iași, Giurgiu și Pitești, la Baia Mare, Buzău, Piatra-Neamț și Râmnicu-Vâlcea. De la Gala Hop - a Tânărului Actor, la fascinația lui Țăndărică și atâtea Sărbători ale trupelor independente, la Superfestivalurile de la Sibiu și FNT (Festivalul Național de Teatru) și primul Festival NETA găzduit de România. Semn că Teatrul românesc, spre lauda lui, refuză să dispară!

...Am fost fericit spectator la jumătate dintre ele. Cu o obsesir: prezența dramaturgiei autohtone? Concluziile n-au fost îmbucurătoare. Dimpotrivă... Voi oferi câteva notații, referindu-mă numai la spectacolele de teatru-teatru, nu la teatru-dans sau musicaluri.

...Festivalul Național de Teatru (FNT). 41 de spectacole prezentate. Dintre ele numai... 11 (unsprezece) cu piese românești. Concret: „(N)aum” (Proiect Unteatru) și Apolodor, după Gellu Naum; „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, „Mobilă și durere” de Teodor Mazilu (ambele producții ale Centrului Cultural European pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”; „Lecția” de Eugen Ionescu; „Antisocial” de Bogdan Georgescu (ambele producții ale Teatrului Național Sibiu); „20 de ani în Siberia” dramatizarea romanului scris de Anița Nandriș-Cudia (Naționalul bucureștean); „Viză de clovn” de Saviana Stănescu (Teatrul Odeon); „Spargerea” dramatizare după nuvela lui Răzvan Petrescu (Naționalul din Craiova); „Vertij” de regizorul Mihai Măniuțiu (Teatrul din Turda); „Casa cu pisici” de Radu Iacoban (Teatrul Foarte Mic).

...La „Fest(in) pe Bulevard”, Festivalul de succes al Teatrului Nottara, din cele 16 spectacole prezentate, doar

3 (trei) au fost cu texte autohtone: „În trafic” de Alina Negega (Teatrul Național din Târgu-Mureș); „Aprilie, dimineața” de Mihai Ispirescu și „Călătoria” de regizorul Gavriil Pinte (ambele ale Teatrului Nottara)... La Festivalul de Teatru Scurt, de la Oradea, din 19 oferte, doar 5 (cinci) cu texte românești: „Herghelia albastră” de Valeriu Butulescu (Teatrul I.S. Sârbu Petroșani); „În 4D” de Al. Băcanu (Teatrul independent „Reactor” Cluj); „În inima nopții - Episodul Hamlet” de Gavriil Pinte și George Banu (la Teatrul „Regina Maria” Oradea); „Aplauze pentru Lena” de Valentin Nicolau (Teatrul „ArtEmotion” Oradea) și „Gaițele” de Alexandru Kirițescu (Teatrul Odeon)... La București, în Festivalul NETA, în general al teatrelor balcanice, niciun text românesc!... La Festivalul Național al Teatrului Independent niciuna dintre piesele prezentate n-a avut autor în caietul-program!?!...

...La polul opus, lăudabil, Festivalul Internațional al Teatrelor de Studio și al Teatrului Balcanic de Studio, de la Pitești: din 12 spectacole, 7 (șapte) au fost cu piese autohtone! Voi reveni asupra Festivalului din Trivale. Oricum, iată un exemplu de urmat!