Main menu

header

cotnari wide

Coproducția suedezo-germano-francezo-daneză s-a dovedit a fi asul din mâneca lui Ruben Östlund la Cannes, de unde a plecat cu „Palme d’Or”. Nordicul regizor și scenarist deja mai luase un premiu la „Un Certain Regard” cu… „Forță majoră”, așa încât i-a fost relativ ușor să se strecoare în competiția oficială, chiar dacă în afară de Elisabeth Moss (din serialul „Mad Men”) nu prea avea nume cunoscute în distribuție. Povestea este una destul de cinică, dar extrem de spectaculoasă vizual. În mare parte se petrece într-un muzeu, dar ajunge și în lumea cerșetorilor, păstrându-și principiile de nepoluare, prin urmare, protagonistul circulând într-o mașină electrică.

Marea sa dramă va începe de la un lucru aparent banal, faptul că i se fură telefonul mobil. Preocupat mult de psihologia și, mai precis, de reacția oamenilor când ar trebui să sară în ajutorul semenului lor, toate acestea l-au determinat pe autor să se oprească asupra „efectului de spectator” sau așa-zisa „apatie a martorilor”, în care nimeni nu vrea să-și asume nicio răspundere, lăsând pe seama celuilalt să reacționeze, ceea ce duce la o indiferență colectivă. Există și câteva momente greu de suportat, de-a dreptul ridicole, și prea lungi pe deasupra, ca țopăiala unui fel de maimuțoi pe masa bogaților la o petrecere. „Pătratul” chiar a fost un proiect artistic, o instalație expusă la Vandalorum Museum, undeva în sudul Suediei și care, în principiu, are și un efect terapeutic, îndemnând la altruism și la respectarea unei reguli de aur: ce ție nu-ți place altuia nu-i face. Surprinzătoare pentru cinefilul român vor fi câteva scene în care se regăsește un vocabular neaoș extrem de buruienos.

„The Square“ („Pătratul“) Suedia, Germania, Franța, Danemarca, 2017

Regia: Ruben Östlund

Cu: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary, Julia Sporre

Distribuit în România de Independența Film