Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

„Electoralele“ s-au terminat „en fanfare“ pe „Bulevard“!

Debutând cu real succes, anul trecut, în rândul organizatorilor de Festivaluri, Teatrul Nottara a ridicat ștacheta la a II-a ediție de „Fest(in) pe Bulevard”, oferind opt zile de evenimente cu mare priză la public, dar și la numeroșii specialiști, cu lansări de carte, cu trei interesante Colocvii și trei spectacole-lectură. „Fest(in) pe Bulevard” a însemnat un frumos Spectacol, meritul revenind întregii armate de harnice albine, în frunte cu Marinela Țepuș (directorul Teatrului Nottara, creatorul proiectului, selecționerul Galei) și Dan-Marius Zarafescu (directorul adjunct, coordonatorul proiectului). Tot două Secțiuni - „Bulevardul Comediei” și cea Competitivă - cu titlul adaptat inspirat realităților: „Mici crize… (și) electorale”. Festinul Thaliei de săptămâna trecută a adus la rampă cinci trupe de marcă din București, câte una din Cluj-Napoca și Târgu-Mureș. Dar și trei din străinătate: Teatrul bulgar de Dramă și Păpuși din Vrața, cu reprezentația „Fasole”; Teatrul Studio-Rubin, Cehia, cu un prea violent spectacol „Carne”, semn că și tineri dramaturgi din țara lui Hašek sar rău calul (ca și textul rusului Vredenski, „Brad de Crăciun la familia Ivanov”, care m-a oripilat, în reprezentația Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!) și Compania franceză Petits Batons Fontaine, cu modestul show de semicabaret „VICTOR’ia (Opus 1)”. Se adaugă și Producția UNITER „Hai Iu Iu NU Hi You You”, superspectacol realizat de Radu Afrim, ca epilog de efect al Galei Hop de anul trecut, oferit pe „Bulevard” fără Maia Morgenstern (absentă din motive obiective), dar cu un erotism nelalocul lui, absent în premiera din 2013, de la Costinești!...

Neînţelegerea dramaturgilor români...

Dramaturgii români, mai vechi și mai noi, se tot întreabă de ce nu sunt jucați, de ce regizorii și directorii de teatru îi ocolesc? Chiar nu au valoare, chiar „poporul român nu a fost născut să scrie dramaturgie”, cum a dat de înțeles o cronicăreasă cunoscută?! Având în vedere ploaia de concursuri de dramaturgie, jurizate de regizori, actori și critici dramatici de renume, răspunsul este afirmativ, subliniind însă că nu toate sutele de texte trimise anual spre lectură sunt foarte bune! Există și destulă maculatură, dar și piese bune, câteva chiar excelente. Și atunci?

Oradea, la jubileu, cucerită de „Tartuffe“ şi „Moromeţi“

Unul dintre cele mai vechi Festivaluri din țară, cel de Teatru Scurt, de la Oradea, a ajuns la ediția a XX-a! S-a născut în... 1976, însă cu programare la scenă din doi în doi ani, numai de doi ani devenind anual! În 20 de ediții, în jur de 500 de spectacole găzduite în superbul oraș traversat de Crișul Repede, cu ultima gală, mai mult decât un Festival, o adevărată industrie de spectacole de teatru, de toate genurile, vârstele și preferințele. În fapt, Sărbătoarea din această toamnă (20 septembrie - 12 octombrie) n-a însemnat doar Festivalul Internațional de Teatru Scurt (21-28 septembrie), ci și Festivalurile de Teatru Fringe, de Școli de Teatru, de Teatru pentru Copii-Arcadia!

Comedii vechi, noi, bucuria spectatorilor

Mizând pe magnetismul dintotdeauna al comediei, multe teatre și trupe de ocazie oferă, de ani buni, la prețuri exagerate, destule șușanele, comedioare de doi bani, jucate grosier, într-un limbaj plin de vulgaritate, ocolindu-se piesele cu umor adevărat și jocul profesionist. Din fericire, există și spectacole în care comedia se simte reabilitată, iar spectatorul, respectat.

Hop! Regizorul Afrim desfiinţează dramaturgii!

Spre lauda sa, în plină criză materială care se tot amplifică, UNITER a reușit să țină și în acest an Gala Tânărului Actor - Hop, aliat fiindu-i Vox Maris No.1 Club Grand Resort (al lui Nicușor Năstase, generosul prieten al teatrului românesc). Într-un trist Costinești, desfigurat, sub soare, de mormanele de gunoaie și dărâmături, în perioada 9-12 septembrie, a XVII-a ediție a Galei care adună tineri actori (cu facultatea absolvită în ultimii ani), în fața unor artiști (Mariana Mihuț, Victor Rebengiuc), regizori, ziariști și directori de teatre din Baia Mare, Brăila, București, Cluj, Craiova, Giurgiu, Iași, Oradea, Ploiești, Târgu-Mureș, Satu-Mare, cu toții în așteptarea noilor talente - schimbul de mâine. Au lipsit însă mulți dintre cei care i-au pregătit pe tinerii ajunși la Gală.

William Shakespeare dănţuie pe 12 scaune!

...Doi minunați directori de Teatre Naționale, din București și Chișinău (în ordine alfabetică!), Ion Caramitru și Petru Hadârcă, au ținut să ne reamintească sublimul gând-vers al lui Nichita Stănescu: „Limba română este patria mea!”. În numele acestei bogății sufletești și al dragostei de teatru adevărat, cei doi au ctitorit, la început de toamnă, un Național Chișinău-București! Naționalul „Mihai Eminescu” a venit la București cu patru spectacole, urmând ca „I.L. Caragiale” să întoarcă vizita, tot în septembrie, cu trei piese gustate de public („Dineu cu proști”, în regia lui Ion Caramitru; „Micul Infern”, de Mircea Ștefănescu, regizat de Mircea Cornișteanu, și „Sinucigașul” rusului Erdman, în montarea lui Felix Alexa).

Elvira Godeanu, nepotul şi „Amanta“

A rămas una dintre marile Doamne ale teatrului românesc. Studenta prețuită a lui Nottara avea să uimească din start pe scenă, zămislind, cu har divin, personaje memorabile, în piese din dramaturgia autohtonă și universală („Moartea unui artist”, „Dama cu camelii”, „O scrisoare pierdută”, „Vizita bătrânei doamne”, „Apus de soare”, „Troilus și Cresida” etc.), ba și pe marele ecran (ce rol în „Ciuleandra”!). Legendă a teatrului românesc (13 mai 1904 - 3 septembrie 1991), născută la București (și nu la Târgu-Jiu, unde a copilărit, oraș care, din 1992, i-a dat numele teatrului local), marea Elvira Godeanu a urcat între îngeri cu un mic regret. Acela de a nu fi jucat „Amanta” din comedia bulevardieră de mare succes „Încurcă lume”, scrisă de bucureșteanul Adolf Edmund George de Hertz (1887-1936), cunoscut în dramaturgia autohtonă ca A.D. Hertz și, cum scria regretatul remarcabil teatrolog Mircea Ghițulescu, drept un „maestru al comediilor frivole și al amantelor virgine”! În numele acelui rol nejucat și-a rugat nepotul, valorosul actor Armand Calotă, în top la Naționalul bucureștean, să urce, odată, pe scenă „Încurcă lume”! Visul extraordinarei Actrițe, transformat în proiectul de suflet al lui Armand Calotă și al Fundației „Elvira Godeanu”, a devenit realitate la finele lunii trecute, când, la ArCuB, a avut loc premiera „Amanta”, adaptarea piesei scrise în 1929!

Dependent de... Independent!

De mai bine de un deceniu, fenomenul teatrului independent se dezvoltă galopant în întreaga țară, cu precădere în Capitală. Ca un refugiu al generațiilor de tineri actori licențiați, care, neavând unde să joace și refuzând statutul de șomeri cu diploma facultății de teatru, caută salvarea în teatrele independente. O frumoasă încununare a zbuciumului din puzderia de teatre particulare și a VII-a ediție Undercloud - Festivalul de teatru independent, 1-11 septembrie 2014, la Muzeul Țăranului din București. 11 zile „ca o Stare care pornește din dăruirea, inovația, originalitatea și calitatea unor oameni care simt într-un fel”, cum au definit organizatorii evenimentul. Din păcate, programarea acestui Undercloud n-a ținut seama că, în aceeași perioadă (mai exact 9-12 septembrie), se ține, la Costinești, Gala Tânărului Actor-Hop, ceea ce împiedică oamenii de teatru (în special tineri actori și regizori) să urmărească integral ambele evenimente.

Un buchet „Coquette“ şi pentru străini

În ultimii ani, s-a dezvoltat un veritabil Fenomen de teatru independent, ajuns chiar la o salbă de festivaluri în materie. Mai puțin ca o modă, mai mult ca o necesitate. Ca un ultim refugiu al tinerilor creatori de teatru, actori și regizori, care au terminat facultatea de teatru, însă, nu pot fi angajați la instituțiile de stat din cauza unei legislații caduce.

Ion Caramitru, un fabulos Einstein shakespearian!

Considerată comedie romantică, ultima piesă scrisă de Shakespeare, în 1611, „Furtuna”, s-a dezlănțuit de un veac pe scenele românești, în montări de referință, de la Moni Ghelerter, Liviu Ciulei, Cătălina Buzoianu la Silviu Purcărete, Victor Ioan Frunză, Cristi Juncu (în ultimii cinci ani) și câte alte nume. De data aceasta, la Naționalul bucureștean și-a asumat riscul unei noi „Furtuni” regizorul bulgar Alexander Morfov, unul dintre favoriții mei, după ce a sedus cu „Vizita bătrânei doamne”, montată la TNB, „Exilații” și „Don Juan”, producții ale Naționalului din Sofia, prezentate în turneu pe prima scenă românească. Mai mult, Alexander Morfov, regizor european de top, înfruntă a treia „Furtună”, după cea de la Sofia și, mai ales, spectacolul din St. Petersburg, care i-a adus un prestigios premiu rusesc, „Masca de Aur”.

Vara se numără Festivalurile…

Sigur, toamna se numără bobocii, numai că, acum, în plin Cuptor, când multe teatre au început pregătirea noii stagiuni, unii accelerează definitivarea ultimelor amănunte din salba de Festivaluri care bat la ușă. Căci ne așteaptă, ca de obicei, o Toamnă a Festivalurilor, parcă mereu aceleași, abaterea de la rutină fiind o raritate. Vom întâlni aceleași două-trei spectacole plimbate pe la toate Festivalurile, ceea ce, la o analiză mai profundă, trădează o anumită sărăcie în materie și o depersonalizare a Galelor anuale, fiecare cu o nișă clară…