Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

La „Odeon“, o piesă de Bernard Shaw, scrisă, parcă, mâine!

…Teatrul din centrul Bucureștiului (director - veșnic tânăra și fermecătoarea actriță Dorina Lazăr) continuă să-și fericească spectatorii cu dramaturgi de Legendă și regizori de prestigiu. De data aceasta, la ultima premieră - deschiderea stagiunii, dramaturgul este celebrul irlandez Bernard Shaw (Premiul Nobel pentru literatură în 1925 pentru piesa „Sfânta Ioana”), iar regizorul, nimeni altul decât reputatul Andrei Șerban, pentru întâia oară decis să monteze și pe scena Teatrului Odeon. Piesa, una necunoscută și nejucată în România, „Soldatul de ciocolată” (sau „Armele și Omul”), scrisă în 1924 (pe când Shaw avea 38 de ani), plasată de autor în capitolul său de patru „Piese plăcute”, ca un semn că, de-a lungul vremurilor, ca să se (re)înfrumusețeze mereu realitatea, s-au tot creat atâtea iluzii romantice pentru a uita de războaie, de trădări, de neiubire, dar a le repeta în neștire. În fond, acest text scris parcă ieri, dacă nu… mâine, ridiculizează războiul și glorificarea lui absurdă și falsele idealuri ale unei Europe în divizare, și xenofobismul, și iluzia păcii sau a dragostei fragile.

Magic „Alcool“ la Teatrul de pe Bulevard

...Una dintre frumoasele nebunii ale teatrologului Marinela Țepuș, directoarea Teatrului Nottara, a fost să invite să monteze în teatrul de pe Bulevard regizori români celebri care nu au mai zămislit vreodată spectacole la „Nottara”. Gând ambițios, nobil, cu rezultate de răsunet pe măsură! Până acum, patru râvniți regizori români celebri au reușit spectacole de ecou la „Nottara”.

„Dureri fantomă“, un spectacol adevărat

…Bun cunoscător al dramaturgiei ruse, regizorul român Bogdan Budeș ne-a oferit un spectacol care se uită greu, tăiat din viață, cu piesa „Dureri fantomă” a lui Vasili Sigarev. Un dramaturg rus de succes, jucat și pe scenele românești: „Plastilina”, la Ploiești, în regia lui Radu Afrim, acest text excelent („Dureri fantomă”), la Cluj, Bârlad, București sub diferite titluri („Statuia libertății”, „Olenka”). Acum, la interesantul Teatru de Artă din București (director George Constantinescu), „Dureri fantomă” în traducerea Marinei Palii.

„Creaţia“ colectivă şi riscurile ei!

… Adesea, o mână de actori aranjează un text și îl joacă, în numele „creației colective”, din care lipsește regizorul profesionist sau dramaturgul. Ba, actori și regizori își pun în scenă proprii scriituri, multe șchioape. Din lipsă de fonduri sau din orgolii. Și tot adesea, un asemenea spectacol fără un profesionist de control, încălcând necesara diviziune a responsabilităților, nu rezistă la o evaluare artistică serioasă.

„Griviţa 53“, cel mai aplaudat show la UnderCloud!

…Festivalul Internațional de Teatru Independent de orice „UnderCloud” a oferit multe surprize la ultima ediție, a IX-a. În primul rând, a schimbat locația de la Șosea, din clădirea Muzeului Țăranului Român, în centrul Capitalei, pe strada Gabroveni. În noul sediu al ArCuB-ului, cu cinci minunate săli: Mare, Atelier, Studio, Arcelor, Bolților, pline până dincolo de miez de noapte. Cu trei Secțiuni: „Concurs” (12 spectacole românești în fața unui Juriu select: Sanda Manu, Dorina Chiriac, Iuliana Vâlsan, Victor Ioan Frunză, George Ivașcu), „Invitați din România”, „Invitați din străinătate” (trupe din Anglia, Franța, Grecia, Israel, Republica Moldova, Rusia). Un Focus DADA (este, doar, anul Centenarului Dada!), două foarte interesante Colocvii („Spiritul de avangardă de la Dada la scena contemporană”; „Teatrul independent în Asia de Sud-Est”), excelentul workshop despre Metodele experimentale ale renumitului Centru Teatral Meyerhold din Rusia.

Mirajul Teatrului la Casinoul din Sinaia

…În plin sezon estival, pe Valea Prahovei, la Sinaia, un minunat moment de cultură, „Salonul de carte și muzică” (10-14 august), aureolat, zilnic, de acordurile sublime ale lui George Enescu, care a locuit ani buni în oraș. În aleasa Gală de Cultură, și un eveniment teatral! Unul istoric, din moment ce la Sinaia, în „Cafeneaua Regală” a Casinoului, s-a lansat la scenă întâia trupă de teatru din oraș! Autorul valoroasei idei, remarcabilul dramaturg Dinu Grigorescu, veșnic tânăr și inventiv la cei 78 de ani ai săi. Trupa se numește Zamora și este alcătuită din amatori, mari iubitori de teatru: o profesoară și traducătoare de limbă engleză, o asistentă medicală, un edil, doi economiști, doi ingineri, un jurist - redactorul-șef al revistei culturale „Sinaia Excelsior”, un student și doi elevi. Debutul s-a produs printr-un spectacol-lectură cu o cunoscută piesă a lui Dinu Grigorescu, „Bunica la Istanbul”, jucată cu succes la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” și la Teatrul Național Radiofonic în 1997, într-o distribuție de zile mari, cu Dorina Lazăr, Mitică Popescu, Cornel Vulpe, Valentin Teodosiu, Alexandru Bindea, Jeanine Stavarache, Rodica Popescu-Bitănescu, regretații Sorin Gheorghiu și Dumitru Chiesa. Comedia, în stilul inconfundabil al autorului, un suprarealism în care subtextul bate textul, iar calambururile se succed încântător, cu un comic sănătos. Pentru debutul Trupei Zamora, autorul - și regizorul spectacolului -, a rescris unele replici, acordându-le la Prezentul nostru bolnav, neiertat o clipă, spre deliciul unui public distins, care a marșat fericit la acidul forte al comediei. Un public ce a umplut ochi „Cafeneaua Regală” de la Casino, contribuind și el la succesul acestui Eveniment de referință pentru Sinaia, alături de excelentul text și interpretarea entuziastă. Amintind de interpreți, dinamici, pasionați, cu valențe scenice, să-i și numesc: Valeria Ioniță (în rolul Bunica), Cesar Rădulescu (Cosmin și… autorul unui volum de teatru recent publicat), Roxana Manciulea (Puffy), Christina Nicolae (Panda), Marius Bratosin (Gologan), Virgil Nicolae (Ninel), Horia Bârleanu (Cobra), Vlad Lungu (Ciulama, autorul unui volum de eseuri publicat), elevii Cristina Achim (Turban) și Andrei Boarcăș (Pușlamaua), ca și… Dinu Grigorescu (Vameșul)!

Toamna teatrului tânăr

…Vara își trăiește din plin ultima lună, toamna teatrală se află în pole position, se fac pregătiri, se coc premiere, se pune la cale un lung evantai de Festivaluri în toată țara. Mai mult ca niciodată, parcă, „punctul pe i” îl reprezintă teatrul tânăr sau, ca să lăsăm o marjă mai largă de interpretare, pentru tineret.

Un Hamlet rescris contemporan!

…De prin 1600, când, se spune, s-a prezentat întâia oară „Hamlet”, mulți au înțeles că piesa cea mai jucată, ecranizată, capodopera din Integrala Shakespeare, nu se reduce la răzbunarea tristului prinț al Danemarcei pe unchiul său Claudius, care i-a ucis tatăl, să-i ia soția și tronul. În acest text de referință al Marelui Will găsim mai mult decât trădare, incest și corupție, este un „șah la rege”, clar atac la Putere. Nu întâmplător Shakespeare își fixează și această piesă în afara spațiului britanic, în Danemarca, unde „este ceva putred”! Deloc întâmplător că montarea piesei și textul dramatic-element de bibliotecă au fost interzise în Rusia stalinistă (1922-1953)…

Gala Hop sau Gala Stop?

…De două decenii, în fiecare an, când se termină sezonul estival, pe malul mării, la Costinești (câteva ediții la Mangalia), tineri actori absolvenți de facultate vin la Gala Hop, Gala Tânărului Actor. Lăudabilă preocupare a UNITER-ului pentru junii actori aflați la porțile Destinului, cu timiditate, talent, speranțe. Anul acesta, la Costinești, la „Vox Maris”, ediția a 19-a, între 5 şi 8 septembrie. Și, ca de fiecare dată în ultimii ani, o exigentă preselecție. Vara aceasta, între 20 şi 23 iulie, la TNB, cam 100 de visători, la două secțiuni, Individual și Grup. În fața unui Juriu select, care s-a tot schimbat, dar, în final i-a cuprins pe Mihai Constantin, Lia Bugnar, Bobi Pricop, Ada Milea, Andreea Gavriliu, directorul Galei fiind iscusitul profesor universitar clujean Miklos Bacs, care a scos frumoase pleiade de actori, unii câștigători prin timp ai Galei Hop. Tema Galei 2016: „Ne-bun după această lume”. Interesant, mai ales pentru candidații la glorie care vin la Gala Hop, unii pentru a doua, a treia oară. Căci, în fiecare an, intră sute de tineri entuziaști la facultățile de teatru din întreaga țară (numai la UNATC în jur de 60!). La absolvire însă mulți se trezesc șomeri cu diplomă!

Teatrul mitologic există, doar trebuie căutat!

…La orice Festival de teatru ajung, mă interesez de prezența dramaturgiei române în context. Chiar dacă acest obiectiv ar trebui să preocupe mai ales regizorii români, directorii de teatre, Ministerul Culturii, ba și UNITER și ICR. Din nefericire, dramaturgia autohtonă rămâne o Cenușăreasă a lumii teatrale din România, deși nicăieri în lume nu există spectacol fără text dramatic (cu excepțiile de rigoare). La ultimul Festival la care am participat, cel de la Constanța, intitulat „Miturile Cetății”, unul de toată lauda din moment ce a fost reluată ideea serilor de teatru antic din 1978, am căutat și texte românești. Doar „De ce Hecuba?!”, după Matei Vișniec, și regretul că, din mărunte orgolii personale, noul director al teatrului din Giurgiu a împiedicat prezența unui spectacol excelent, cu unica piesă de teatru a eminentului filosof Ioan Petru Culianu, „Oreste Regele Sunetelor”… Altfel, un reputat teatrolog mi-a dat de înțeles că nu prea există multe de ales în această nișă. Regret, însă realitatea este cu totul alta, una pozitivă. Avem minunate piese autohtone de teatru antic, de mitologie și desacralizare.

Festivalurile, un pat al lui Procust?!

…Sunt dintre cei care consideră o calitate a Festivalurilor de teatru din România simpla lor existență, în vremuri tot mai vitrege pentru cultură. O salbă de Festivaluri care nasc Sărbători în orașele unde se desfășoară. Mai fiecare Festival are nișa lui, specificul: Comedie (festCo, Galați), Dramaturgie contemporană (Brașov), Teatrul de studio (Pitești), Teatrul scurt (Oradea), Teatrul nou (Arad), Teatrul pentru copii și tineret (Piatra-Neamț), mai nou, cel antic (Constanța) ș.a.m.d…